יום שבת, ספטמבר 27, 2014

דוגמה לתרגול לצורך איזון צדי הגוף לפי עקרונות שיטת פאולה

שלב ראשון-תרגול שיטת פאולה בשכיבה והפעלת השרירים הטבעתיים המצויים באזור הפנים כדי לחזק את מרכז הגוף ולשחרר מתחים.
שלב שני-תרגול במצבי ישיבה: הפעלת הרגליים דרך תנועת הידיים בשתי קבוצות תרגילים, תרגול של אגרוף ושחרור ותנועה חופשית של הידיים שמקורה במגע בשקעי הידיים. תנועת הידיים משנה את התנועה של הרגליים.
שלב שלישי-חיזוק הגב והרגליים דרך הפעלת הספינקטרים של רצפת האגן. תרגול כיווצים והרפיות המחלקים את הגוף כביכול לשני צדי השלד.
שלב רביעי-תרגול במצבי הליכה תוך שילוב פעילות הספינקטרים, הפעלה של שקעי הידיים והנעה של הלשון ליצירת איזון בין צדי הגוף.
שלב חמישי- תנועה המחזקת את פעילות העקבים לצורך חלוקה של משקל הגוף באופן מלא יותר על האגן וכפות הרגלים. איזון מרכז הגוף, תרגול אסטרטגיות להפעלת אצבעות הרגליים והברך במשולב.




יום חמישי, ספטמבר 25, 2014

טיפול במגע בשיטת פאולה


רוב רובו של התרגול בשיטת פאולה מבוסס על הפעלה עצמאית של השרירים שמסביב לעיניים, לפה ולנחיריים וכמובן לסוגרים. וכן על עידוד הקשרים בין הספינקטרים. מגע ברוח שיטת פאולה מכוון לעודד ולעורר את תנועת השרירים הטבעתיים אצל אנשים המתקשים בכך.  בין חולי פיברומיאלגיה ותשישות כרונית מיועד המגע לנטרל את הקושי האופייני להתעייף מכל תנועה שהיא.
המגע מארגן תנועה דומה ככל שניתן לתרגילים ןלכן הוא צפוי לעורר בגוף תנועה עצמית. החוקיות של שיטת פאולה מתקיימת בגוף עקב מגע משום שהתגובות הנלוות, הבלתי רצוניות שבשונה מההרגל הרווח אינן תוצאה של הוראה מחשבתית, מתרחשות בגוף בדרך עצמאית,
הוראת שיטת פאולה משנה הן את המודעות לגוף והן את היכולת לאפשר לגוף לפעול מתוך תגובות ספונטניות, לא תלויות בחשיבה על הגוף. לשינוי זה יש גם השפעה חשיבתית שהיא החשובה ביותר. שכן ככל שעולה היכולת להניח לגוף לפעול מטעם עצמו כך מתחדדת ההבנה שלגוף יש חוקים משלו שאינם נתונים למרותנו השכלית. זהו שינוי חשיבתי המאפשר למעוניינים בו ללמדו ביתר העמקה ככל שהם ממשיכים לתרגל ולהכיר את התגובות המשתנות של גופם.

המגע בשיטת פאולה מיועד לילדים או לאנשים שאין ביכולתם להניע את גופם מסיבות מגוונות. המגע מיועד לעודד הצטרפות תנועות לא מתוכננות לתנועה היזומה במהלך המגע. המטפל מפעיל אזור מסוים, מפסיק את התנועות שהוא מעורר ומתבוננן במטופל כדי לראות אם הגוף מגיב להפעלה שיצר. כפי שמתעוררת  יכולת הפעולה העצמית של הגוף בתרגול פעיל כך קורה במהלך מגע. התגובה של הגוף משתנה ומשתכללת בעקבות המגע באופן שונה אצל כל מתרגל. התגובה מתעוררת בדרך כלל באזור בגוף שבו דרוש שינוי. לאו דוקא את האזור שאליו הופנה המגע. 

יום שני, ספטמבר 22, 2014

תרגול ממוקד וכולל של שיטת פאולה

התרגול של שיטת פאולה אצל כל אדם יכול לכוון את השפעת התרגילים לאזור שאליו מיועד התרגיל ויכול גם לעודד תנועה כללית חסרת מעצורים המושכת את הגוף כולו לתנועה כוללת. תגובות אלו והשפעתה של שיטת פאולה על גוף האדם המתרגל שונה מאדם לאדם, גם  לדרך ההדרכה יש השפעה מסוימת על מגוון התגובות לתרגילים וגם למצב הגופני של המתרגל, ובעיקר ניתן לראות הבדלים בין מתרגלים שונים על פי הנכונות האישית לשחרור למרות שגם עניין זה ניתן ללמידה. החשיבה על עמוד השדרה כמרכז הגוף וההפרדה בין שני צדי הגב ימין ושמאל ביחס לעמוד השדרה היא אחד האמצעים לארגון הגוף לצורך חיזוק רצפת האגן והשלד בד בבד על פי שיטת פאולה. חשיבה זו יכולה לאפשר איזון בין צדי השלד, ארגון של הגב, חיזוק של רצפת האגן ובתהליך ארוך טווח גם יצירת מעין עמוד שדרה קדמי, הקרוי "מרכז" בשיטות אחרות. 

יום ראשון, ספטמבר 21, 2014

העלאת המודעות לפתחי הגוף בעזרת שיטת פאולה

פתחי הגוף-הם נושא חשוב להכרות, הפעלה ושליטה, בדרכים חופשיות וללא תכנון.
זוהי מחשבה מוכרת למורים לשיטת פאולה ותלמידים שחוו עניין זה אך למי שלא פגש תרגול הנוגע בעניין אין למשפט משמעות.

חשיבותה של הכרות קלה עם פתחי הגוף היא משום שלאנשים רבים יש ררתיעה שאינם מודעים לה בחלקם של הסוגרים בתפקוד גופם. הרתיעה המחשבתית הזו משפיעה על היכולת לחוש את הסוגרים כמו שחשים כל שריר אחר. שינויים בעניין זה מתאפשרים בעזרת שיטת פאולה. תרגול שיטת פאולה מאפשר דרך חיזוק הקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם חידוד התחושות הקשורות בסוגרים ועיסוק בתגובות ספונטניות של הגוף. אלו כוללות את הסוגרים. כאשר התנועה הכוללת של הגוף מעוררת תנועה בסוגרים יכול להתרחש שינוי במודעות. זאת בין אם הדברים נעשים דרך תרגול מובנה, תנועה חופשית של הפתחים או דמיון מודרך. 

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...