יום שבת, מאי 10, 2014

קשב, תנועה, כתיבה יום עבודה עם הגוף, הנפש וגם קצת עם הרוח


לתוך יום אחד וזרימה אחת יצקנו שלושה כיווני עבודה שמעשירים זה את זה ומאפשרים לכל משתתף לפגוש את עצמו מנקודות מבט שונות.
את היום תפתח סמדר נבו, מורה מוסמכת לשיטת פאולה, שיטה המבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים (עיניים, פה, סוגר שלפוחית השתן, סוגר אחורי). השיטה מתאימה לתחזוקת הגוף, חשובה לתרגול במצבי מעבר ומשחררת אנשים מבעיות גופניות. מתַרגלים מכורים הם אלה שנהנים מיכולתו של הגוף לפעול מעצמו על בסיס הנעה ראשונית; בדומה למומנטום התנועה של המטוטלת, הפעולה שבה בחר המתרגל להתחיל מייצרת פעולות המשך ספונטניות. במפגש נתנסה בתרגול כללי ונדגים תרגילים המיועדים לפתרון בעיות רווחות בשכיבה על מזרנים (מומלץ להביא מזרני יוגה). ולאחר מכן נתנסה בתנועה ספונטנית במרחב, תוך הקשבה לגוף, על בסיס תרגילי השיטה.
אחרי ההפעלה של השרירים הטבעתיים במצב סטטי ובתנועה נאפשר לגוף לנוע ולהוביל אותנו למחוזות חדשים בהנחיית סביון בן ישראל (מוסיקאית ומטפלת) ובליווי מוסיקה חיה שתהיה חלק מהיצירה החד פעמית המתהווה בחדר. במסע הזה נבקש לחקור את הזיקה גוף- קשב-תנועה. הגוף שוקק חיים ואנרגיה, מצבי רגש שונים ומתחלפים ומצבי תודעה אחרים. המיון, הוויסות והשליטה הרגילה הם רק ממד אחד במרחבי התודעה האפשריים שלנו. כשאנחנו חיים בצד המנטלי בלבד, הנפש מוגלית מביתה הטבעי. במפגש תוזמנו לשחרר את המוסרות והכבלים שמנתבים את התפיסה, לתת חופש לדמיון, לאפשר חוויות "לא רציונליות", לזרום ולכייף על זה. בחלום התפיסה ההגיונית, הזמן והמרחב חופשיים לגמרי. אפשר גם לנוע כך, ומתוך התנועה לפגוש מקורות נביעה אותנטיים של הגוף ולהתמסר אליהם. כשנעים ומכוונים לתוצאה מסוימת ידועה מראש, כי אז הגוף לא מדבר אלינו, אלא אנחנו מדבר אליו. אז איך יתגלה, ייפתח משהו לא צפוי?
אחרי המעוף במרחבי התודעה ננחת לצורך אכילה ועיכול וקצת מנוחה, ונחתום את היום עם חוה רימון (יוצרת סדנת חומר נפש) בפעילות סטטית יותר מבחינת הגוף (כתיבה), אך ערה מבחינת הנפש. נבחן ביחד את הנושאים שעלו במהלך העבודה בתנועה ומתוכם נזקק לכל אחד את נושא הכתיבה האישי שלו, ואז נפנה זמן לכתיבה, וננסה לכתוב בלי הצנזור הפנימי, בלי עורך; נסכים לכתוב "לא יפה". נחתום את המפגש שלנו ואת היום כולו בקריאת הטקסטים שכתבנו ובהתייחסות אליהם.
"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים." ד"ר סוס
תרשים הזרימה:
10.00 – 13.00
שיטת פאולה וחיזוק רצפת האגן (סמדר נבו)

תנועה חופשית בשיטת פאולה (סמדר נבו)

תנועה מתוך קשב לגוף ולמוסיקה (סביון בן ישראל)


13.00 – 14.00 הפסקה לארוחת צהריים

14.00 – 17.00 כתיבה יוצרת לפי גישת חומר נפש- (חוה רימון)
עלות: 280 ש"ח, הרשמה עד יום ה' 30.5.14
לשאלות והרשמה ניתן לפנות לכל אחת מהמנחות לפי פרטי הקשר המופיעים בהמשך

סמדר נבו מורה מוסמכת לשיטת פאולה מזה 15 שנים, מנחה סדנאות ומטפלת בנשים, גברים וילדים. כותבת הבלוג http://paulamethod.blogspot.co.il/
פרטי התקשרות: 054-4893772;  nevosm@zahav.net.il
סביון בן ישראל מוסיקאית ומטפלת. בעלת ניסיון ארוך שנים בנגינה חיה בחיפוש אחר מקור התנועה האותנטי; מקלפת באומץ את שכבות האישיות בחיפוש אחר התמצית.             פרטי התקשרות: 052-3290745;  savionben@gmail.com

חוה רימון הקימה וערכה את הירחון חיים אחרים, כותבת, עורכת ומתרגמת. פיתחה ומנחה בשנים האחרונות את סדנת חומר נפש, סדנה תהליכית קבוצתית לכתיבת סיפור חיינו.    עוד על הסדנה ועל סדנאות אחרות באתר www.havarimon.co.il                            פרטי התקשרות: 052-2332787; rimon10@013.net.il

יום חמישי, מאי 08, 2014

העמקת הנשימה בעזרת תנועות של שורשי כפות הידיים האזור הסרעפת

הדברים הבאים דרושים במיוחד לסובלים מבעיות נשימה מסוגים שונים או מהרניה באזור הסרעפת. המטרה של שימוש בתרגיל מוביל כמו זה שיתואר בהמשך היא לצמצם ככל שניתן את השימוש בחשיבה ולהרבות בשימוש בתנועה. ככל שהתנועה המוצעת חוזרת על עצמה היא מאפשרת למתרגל לתת לגוף לבטא את צרכיו בתנועה ולהקשיב לגוף. התרגיל שיוצע בהמשך שונה מתרגילים אחרים העוסקים בתנועה בשל העדר הצורך להעזר בחשיבה וכן בשל האפשרות להעביר את מיקומו של העיקרון התנועתי למקומות שונים בגוף. 
להלן התרגיל: המתרגל ימקם את כף היד תחילה בצדי בית החזה ואחר כך יעביר את המיקום לאזור הבטן, האגן ועוד. התנועה העיקרית הנדרשת בתרגיל היא תנועת כפות הידיים ממצב שבו האצבעות מתרחקות אלו מאלו למצב שבו הן נצמדות בכל יד בנפרד אלו לאלו. הדבר אינו דורש מאמץ כאשר שורש כף היד נשאר צמוד לגוף ותנועת אצבעות הידיים לא כוללת תנועה בשורש כף היד, זאת מלבד הגדלת והקטנת הזויות של תנועת שורש כף היד. תנועת האצבעות מעודדת את תנועת הספינקטר האחורי והקדמי לסרוגין. כמו כן מתעוררת יכולת הפתיחה והסגירה של בית החזה.
אחת הדרכים להעמיק את התהליך היא העזרות בשורש כף היד בכל יד בנפרד. שכן כאשר
שורש כף היד נשאר צמוד לגוף התנועה מתרכזת בבית החזה. זאת במיוחד כאשר עמדת המוצא לתנועה היא הנחת כפות הידיים מתחת לסרעפת.
הסרעפת נלחצת בתנועה זו אל מרכז הגוף כסיוע לתהליך הנשיפה ומתרחבת בשלב השאיפה..
בשונה מהמתרחש כאשר בית החזה מתרחב בשעת שאיפה העזרה המתקבלת מהלחיצה הקלה של שורש כף היד אל צדי הגוף מכוונת את הסרעפת לנוע לפנים. השאיפה מתבצת עם כך בזמן הרחקת האצבעות מהגוף והנשיפה בזמן הצמדתן אל הגוף.
התנועה שבה שורשי כפות הידיים ממשיכים להיצמד אל הגוף בעוד כפות הידיים מתרחקות והאצבעות נפרשות מזמינה תנועה מנוגדת. תנועה זו היא היצמדות כפות הידיים.
העמקת הנשימה ממשיכה בגוף המתרגל שהתחיל את התרגיל באזור בית החזה גם כאשר הידיים מונחות במקומות אחרים על פני הגוף.
לדוגמה: על גבי הירכיים במצבי ישיבה ושכיבה ברגליים מקופלות.
על גבי צדי האגן, לצדי הבטן וכן בין הצואר לבית החזה.



יום רביעי, מאי 07, 2014

דוגמה לשיעור פאולה קבוצתי

ידיים על העיניים: ידיים על העיניים-להניח את כפות הידיים על העיניים כך שהאצבעות תהיינה על המצח וכפות הידיים לא תלחצנה את העיניים. 
כיווצי פה: ניתן לכווץ את שתי השפתיים במעין תנועת נשיקה ועזיבה כלפי חוץ או לשאוב את השפתיים כלפי פנים ולעזוב כמו  בשתייה בקש.
ניתן לעשות בדרגת קושי עולה: לכווץ, לכווץ עוד יותר, לעזוב קצת...לעזוב לגמרי)
כפות ידיים: סגירת שני אגרופים בידיים ועזיבה
פתיחה מכוונת של כפות הידיים ועזיבה
שין ארוך: ש ארוך-שאיפה של האויר ללא הכוונה ונשיפה תוך השמעת הצליל ש וכיווץ הסוגר הקדמי. אצל המנוסות בתרגיל הכיווץ של הספינקטר הקדמי מתעורר מעצמו. לעתים יש צורך לחזק את עצמת הכיווץ בהדרגה כדי לסייע להוצאת האויר. למתנסות חדשות מומלץ לכווץ לפני תחילת הוצאת האויר ולהמשיך להחזיק את הכיווץ כל עוד יש צורך בנשיפה. לא תמיד יש התאמה בין משך הזמן הנוח לנשיפה ליכולת הכיווץ ולכן חשוב אם חשים שהכיווץ נחלש לעזבו ולהחזירו מחדש ולא לקצר את משך הנשיפה. התרגיל אינו מומלץ לסובלים מאסטמה אך חשוב לא רק לנשים עם חולשת רצפת אגן.
כיווצי עיניים עדינים: כיווצים קלים של העיניים-העיניים עצמן יכולות להיות עצומות או פקוחות לפי העדפת המתרגל/ת, הכיווצים יכולים להיעשות בקלילות כאילו מדובר ברצף של קריצות או בניסיון חוזר של העפעפיים לגעת במרכז העין. בעיניים עצומות העפעפיים נעים אל מרכז העין ברצף או מנסים בקלילות לגעת באישונים.
ידיים על העיניים: ידיים על העיניים-להניח את כפות הידיים על העיניים כך שהאצבעות תהיינה על המצח וכפות הידיים לא תלחצנה את העיניים. 

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...