יום חמישי, מרץ 13, 2014

תרגילים לחיזוק רצפת האגן

  •     שכיבה על הגב כשהברכיים מקופלות ועומדות וכיווצים קלים וחוזרים של הספינקטר הקדמי יועילו הן לחיזוק רצפת האגן והן לגב התחתון. הכיווצים גורמים להיצמדויות קלות של הגב כלפי הרצפה בזמן הכיווץ ולהרפייתו בזמן עזיבת הכיווץ.
  •      הרחקת הברכיים זו מזו ותנועה איטית של אחת מהן לצד כאשר האחרת משתהה ככל שניתן ומצטרפת מאוחר יותר מביאה לגלגול האגן והגב עד להפלת אחת הברכיים אל הרצפה לאחד הצדדים. הרגל שאינה נופלת עוברת בין כמה מצבים; מהצבתה במקום והקטנת התנועה שלה  ועד הטיה חלקית שלה לכיוון הרגל הנופלת. ניתן לחזור על התרגיל כלפי צד אחד כמה פעמים או לחזור ולהטות את הרגל לצד האחר לסירוגין. כיווץ חלקי של הספינקטר הקדמי בתהליך זה מקל על מתיחת שרירי הירכיים הפנימיים. כיווץ זה מובן לאחר תרגול הכיווץ לסירוגין בספינקטר הקדמי כאילו יש לספינקטר שני צדדים. כיווץ הצד שאינו מתקרב לרצפה מעכב את הגלגול של הגב לצד הרגל הנופלת ומוסיף מתיחה של הגב למתיחה של האגן.



יום רביעי, מרץ 12, 2014

שיתוק מוחי ושיטת פאולה

דוגמאות להשפעתה של שיטת פאולה על סמפטומים של בוגרים וילדים עם שיתוק מוחי:
o        קשיי שליטה בשפתיים ובלשון גורמים לדיבור בלתי ברור ולקשיים בהיגוי מלים, אם הפה נמשך לאחד מצדי הגוף, הדובר/ת מאבדים שליטה על הפקת הצלילים. הוספת תנועות אגרוף המשולבות בהנעת יד שמאל כלפי מרכז הגוף מסייעת לחיזוק מידת השליטה בפה. הדיבור נעשה ברור כל עוד ממשיכה ההעזרות בתנועות אלו.
o        שליטה בפה לצרכים תפקודיים כרוכה בשילוב פעולת הלשון, השפתיים, הלסתות ובית הבליעה. השפעת צלילים שונים המשולבת בנשיפה או שאיפה מאפשרת לשלב בין כמה תנועות הפה. במהלך תרגול השמעת הצליל ששש תוך כדי נשיפה הגוף מצרף מעצמו את תנועת השפתיים והלשון, בשיטת פאולה הגוף לומד להשמיע צליל כמו ש לאחר שנעזר בנשיפה מסוימת לצורך הפרחת בועות סבון, את כוח הנשיפה המדויק הנחוץ לשם כך למד דרך תרגול נוסף של השרירים הטבעתיים שברצפת האגן, שילוב בין כמה שרירים טבעתיים יכול להיות בתחילה בלתי אפשרי לילד עם שיתוק מוחי אך לאחר שתרגל בנפרד התעורר בגוף המיזוג בין תנועת השפתיים לתנועת רצפת האגן ואלו אפשרו לנשימה לתמוך בהשמעת הצליל.

o        חוסר איזון בין צדי הגוף מתבטא אצל ילדים עם שיתוק מוחין הן בתופעות כמו עקמת והן בחולשת שרירים באחד הצדדים. תרגול שיטת פאולה בתנועות רוטציה על ידי הפעלתת הגוף בשני צדדיו הקדמיים מעודד את הרגשת המרכז או את המושג "עמוד שדרה קדמי". קבוצת התרגילים הקשורה להפעלה זו מארגנת הפעלה לסרוגין בתנועות כיווץ והרפיה של העיניים, הידיים, כפות הרגליים ועוד. בנוסף תנועת הלשון בין שני צדי הפה תומכת בחלוקה זו. יש המעדיפים לשלב שני תרגילים כדי שהגוף יוכל להתארגן לצורך הפעלה זו. אצל מקצת מהמתרגלים מושכת תנועת העין את תנועת הסוגר הקדמי כאילו ניתן לחלק את הספינקטר. וכך גם לגבי קשרים בין שרירים אחרים. תרגול זה משפר הבדלים וחוסר איזון בין צדי הפנים, משפיע על קיצורים בעמוד השדרה ומאפשר להעזר בחוזקו של צד אחד כאשר חולשתו של האחר מונעת תנועה מלאה.

יום שני, מרץ 10, 2014

אלמנטים "טיפוליים" בתרגול שיטת פאולה

קשה להבין אם שיטת פאולה היא תרגול בלבד או שיש בה אלמנט טיפולי. המושג "טיפול" בתחומים הפסיולוגיים מבטא בדרך כלל שימוש במגע כחלק מהמפגש, הבנת קשרים בין מצב הגוף ומצב הנפש ועוד.
שיטת פאולה היא לכאורה תרגול אך היכולת של ה"תלמידים" או ה"מטופלים" להגיע לתרגול שונה מהמתרחש בשיטות אחרות. הדבר נובע הן מהתגובות בתחום הסוגרים, (פסיולוגיות ורגשיות גם יחד) תחום שהוא לרוב בין אדם לעצמו והן מכך שהגוף מתעורר באופן שונה מהרגיל ולעתים מזמין הרגשה של "חוסר שליטה", "חוסר שליטה" זה הוא אחת התופעות החשובות ביותר בשיטת פאולה, מובן שלא מדובר באיבוד שליטה אלא בתגובות עקיפות המתעוררות לפעמים ואינן מוכרות למתרגל. אלו יכולות להיפסק עם הפסקת התרגיל שמעורר אותן ולכן מופיעות המילים חוסר שליטה במרכאות.
 איך זה עובד? "עמדת המוצא" לתנועה או ”תרגילים" שמכוונים לכיווצים ולהרפיות, למניפולציות ולהפעלות שונות של הגוף נמסרים לתלמיד, המנוסים יותר ממשיכים את הפעולה הן בגוף והן במחשבה. (המנוסים פחות לומדים בין השאר כיצד להתמיד בתרגיל שאין בו מאמץ אלא ריכוז ותשומת לב.)
היצמדות זו משחררת את המוח מפעילות מחשבתית אחרת ומניעה את הגוף באופן משתנה, נטול תכנון ולרוב גם במקום או בכמה מקומות שבהם דרושה התנועה במיוחד.  

יום ראשון, מרץ 09, 2014

שרירים טבעתיים לא רצוניים והשפעת שיטת פאולה עליהם

ההשפעה של הפעלת השרירים הטבעתיים כאמצעי לשיפור התפקוד של שרירים בלתי רצוניים מוכרת פחות מהשפעת על שרירים רצוניים.
 מערכות פנימיות כמו הריאות ומערכת הנשימה, צינור העיכול ותפקוד המערכת הגיניקולוגית הן השרירים הלא רצוניים ששיטת פאולה משפיעה עליהם. בקבוצה זו יש לכלול בין השאר את הסמפונות שמאפשרות שינויים בבעיות נשימה ואת שלפוחית השתן שחלקה העליון בלתי רצוני והתחתון רצוני.
השינויים החלים במערכות פנימיות, בלתי רצוניות בעקבות תרגול השיטה קשים להסבר אך יש להם הוכחות ברורות אצל יחידים הנמצאים במעקב רפואי לפני בואם לטיפול בשיטת ואחרי הטיפול. (אחת ההוכחות המעניינות נצפתה במהלך מעקב אולטרסאונד אצל אישה שתרגלה כיווצים קלים של העיניים כאשר האולטרסאונד הראה שינויים בכיווצי הרח בעקבות תנועת העיניים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...