יום שישי, מרץ 04, 2011

הפעלת הגוף דרך השרירים הטבעתיים

שיטת פאולה מבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים והתעוררות הקשרים בינהם ועל השפעת הפעילות של השרירים הטבעתיים הרצוניים על שרירים משורטטים ועל שרירים בלתי רצוניים. הכיווצים וההרפיות, פעולות הפתיחה והסגירה של הפתחים למיניהם: עיניים, נחיריים, פה, הסוגרים ברצפת האגן גובשו לקבוצת תרגילים שמעוררת בגוף תנועות נוספות לתנועות המכוונות. אותן פתיחות וסגירות הן בעצם תנועה המוכרת בטבע אצל פרחים ובעלי חיים ואצל האדם נעשית רק לצרכים תפקודיים. כאשר לומדים להפעיל את הגוף דרך השרירים הטבעתיים או להשתמש במניפולציות תנועתיות כלומר צורה מסוימת של החזקת כפות רגליים כדי לעודד הפעלה של סוגרים או הפרדה ביניהם, מאזנים את יכולת השליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים. התרגול מביא לשינוי הן בתפקוד השרירים הטבעתיים והן בתפקוד המערכת האוטונומית ובשליטה בשלד. המתרגלים לומדים לעבוד באופן עצמאי בביתם על פי הצורך הדחוף להם ביותר משום שהתרגילים מונוטוניים, קלים לזכירה ומאפשרים פעילות של תנועות קטנות שאינן מאיימות על הרגשת היציבות והשליטה של המתרגל אלא מחזקות את הרגשת השליטה העצמית. תחומי הטיפול וההשפעה של שיטת פאולה נחוצים לרוב בני האדם אך משפיעים באופן שונה על פי צורכי הגיל.

יום חמישי, מרץ 03, 2011

כאב ומחלות קשות ,טיפול בשיטת פאולה

בעזרת שיטת פאולה ניתן לטפל בכאב הכרוך במחלות כרוניות כגון פיברומיאלגיה, שיגרון, מחלות ניווניות שונות וטרשת נפוצה. הייחודי לשיטה בהקשר זה הוא הכוונה ללמד את המטופל לעזור לעצמו בשעת הכאב. אחת הדוגמאות היא קבוצת התרגילים הקרויה תרגילי שקעים, מדובר בשקעים המצויים בכפות הידיים והרגליים וכן לאורך עמוד השדרה. ההוראה המקובלת לתלמיד המנסה ליצור קשר עם השקעים היא ללחוץ עליהם בעזרת אחת האצבעות, לעזוב ולחפש דרך תנועה שתמשיך את ההרגשה של הקשר עם המקום שהלחיצה עודדה. מובן שאין ביכולתו של המתנסה להגיע לאותה תחושה שנוצרה במגע אך הניסיון להגיע אל ההרגשה הרצויה מביא לתנועה בלתי מתוכננת והיא החשובה. לתלמידים רבים קל יותר להכיר לראשונה את השקעים והפעלתם דרך כפות הידיים, השקע המדובר נמצא בין מרכז הכף לאצבעות ובדרך כלל איש אינו טועה באיתורו. הלחיצה עליו מעודדת קיפול חלקי של כף היד והמשכיות הקשר המודע בתנועה בדרך כלל קלה יותר כאשר מנסים לייצר קשר בין שתי כפות הידיים, לדוגמה- על ידי החזקתן זו מול זו ושילוב התנועה בכל יד בנפרד עם תנועה מקבילה של שתי הידיים. יש אנשים שאינם נדרשים להניע את הכפות אלא ממשיכים לחוש דרך ריכוז מחשבתי את המקום מעצם המגע. לעתים התנועה הגדולה יותר המתעוררת בכפות הרגליים או הידיים משחררת מקומות רחוקים ומביאה להרפיה כללית.

יום רביעי, מרץ 02, 2011

תרגול שיטת פאולה והבטים מדיטטיביים

אנשים שונים מוצאים את עצמם במהלך תרגול שיטת פאולה במצב דמוי מדיטציה. הדבר קורה בעקבות השילוב בין התנועה הגופנית המונוטונית והצורך המחשבתי להתרכז כדי להיות בפעולה באופן המשקיט פעילות מחשבתית אחרת ומשפיע על רגיעה והתכנסות. עצם היכולת המתפתחת באדם לארגן את עצמו ואת גופו ללא עזרה חיצונית לרגיעה, לשחרור מכאב או ממתח, או להכין את הגוף לפעילות אחרת גורם הנאה. מאחר שפיהוקים נלווים פעמים רבות לתרגול ויש בהם תחושת פורקן ניתן למנות אותם כסוג של הנאה. אחד התחומים המרכזיים בהבנת השיטה קשור בתגובות הנלוות, תנועות כיווציות ואחרות שמקורן אינו הוראה מחשבתית אלא טיב הקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם. הפעולה של קשרים אלו מתגלה למתרגל דרך תנועות שלא כיוון אליהן במהלך תרגול שנעשה בכוונת מכוון ופעמים רבות מסב הנאה הן למתחילים והן למנוסים בשיטה.

יום שלישי, מרץ 01, 2011

ריפוי תנועתי ושיטת פאולה

שילובים בין תנועות מרפאות המתוכננות על ידי המחשבה לתנועות ספונטניות המתעוררות בעקבות התרגול גורמים שינויים בתנועות הגוף בעקבות תרגול שיטת פאולה ומרפאים את המתרגלים. תלמידים בשיטת פאולה מקבלים בשיעור הראשון הוראות לכַוֵוץ ולהרפות שרירים טבעתיים. הצורך להתרכז בתרגול ובהנעת שרירים אלו גורם אצל תלמידים רבים למעט בתנועה כללית של הגוף ומייצר לא פעם דימוי מוטעה שמקשה להסתכל על שיטת פאולה כסוג של תנועה. הפעלת השרירים הטבעתיים מעוררת תנועות כיווציות ואחרות במקומות שונים בגוף. אנשים רבים המתרגלים את שיטת פאולה מכירים את החוויה שבה התנועה הקטנה מובילה לתנועה גדולה. ההצטרפויות שמתעוררות בגוף בעקבות התרגול מזמנות תנועה בלתי מתוכננת וספונטנית. המצבים המעוררים תגובות ספונטניות משתנות מאדם לאדם.

יום שני, פברואר 28, 2011

דליפת שתן ושאר תופעות נלוות בחיי נשים,שיטת פאולה

נשים רבות סובלות בעקבות לידות ותופעות גיל המעבר מדליפת שתן, עצירות שתן, עיכול בלתי תקין והדלדלות דופן הנרתיק עד כדי יציאתו מתחומי הנרתיק כגוש מטריד. התופעה מוכרת לרופאים ואנשי מקצוע אחרים, הערכות המחקרים נעות בין חמישית לרבע מכלל הנשים עד גיל חמישים ואף עולות עד ארבעים אחוזים ויותר מעל לגיל חמישים. בין הסיבות לכך, ארועים טראומתיים גופניים כנפשיים, העדר תמיכה הורמונלית של הורמון האסטרוגן. שלפוחית השתן זהה ברקמותיה לנרתיק, ושני האיברים מקבלים עצבוב ותמיכה הורמונלית זהים. התרופפות דופן הנרתיק משפיעה לרעה על שלפוחית השתן ובמצב זה תיתכן דליפה.
אחת הסיבות השכיחות לדליפת שתן הנה תופעה הקרויה צניחת רחם. הרחם והשלפוחית הם איברים שכנים, ולכן מפעילים לחץ האחד על השני. תופעה נוספת היא צניחת שלפוחית. מצב זה אינו תלוי במצב הרחם. צניחת צוואר השלפוחית גם היא סיבה לדליפה,"
נתונים אלו מתאימים גם להערכות של גניקולוגים שונים.
טענה אחרת שחוזרת בהקשר זה היא כי רוב הנשים אינן מטפלות בבעיה מסיבות לא מובנות וממשיכות לחיות עמה עד להחמרתה. בשלבים החמורים יותר כאשר אלו שמעדיפות את הפתרון הניתוחי עוברות ניתוח עדיין מתקשים שרירי רצפת האגן לשוב לתפקודם המלא והתקין. שכן הניתוחים המוצעים לנשים הסובלות מדליפת שתן, או מהתרופפות דופן הנרתיק עד כדי יציאתו מתחומי הנרתיק משנים את מקום האיברים הנידונים אך אין ביכולתם להחזיר את שרירי רצפת האגן לאלסטיות ולחוזק הדרושים לאחר הזנחה של שנים. האכזבה על אף הצלחת הניתוח יכולה להימנע אם אופציית הניתוח תוצג לנשים אלו בשילוב הפניה לחיזוק שרירי רצפת האגן כהשלמת הפעולה הניתוחית.

יום ראשון, פברואר 27, 2011

תנועה ושיטת פאולה

• הקשרים בין השרירים הטבעתיים שעליהם מבוססת שיטת פאולה מעוררים באדם המתרגל תחושות ומודעות גופנית מסוג חדש.
• קשרים אלו יכולים לסייע הן לחיזוק ושיקום גופניים והן ללמידה של האדם אודות גופו.

• מחקרים וניסיון מצטבר של מורות לשיטת פאולה מראים שלשיטה יש פוטנציאל .לשיפור איכות חיים של אנשים בריאים וחולים גם יחד
• שילובם של תרגילי שיטת פאולה כסוג של תנועה מרפאה הכרחי במחלות כרוניות כמו גם במצבים הגורמים למיעוט תנועה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...