יום חמישי, ינואר 21, 2010

גמילה מטיטולים בעזרת שיטת פאולה

גמילה מחיתולים אצל פעוטות מוכרת לרוב ההורים כתהליך חינוכי התנהגותי המשולב ברצון הילד ומצב התפתחותו. ההצעה לשלב בתהליך כזה תרגילים או מגע מבוססת על ניסיון המראה כי אחד הקשיים של ילדים בגמילה קשור בריכוז פיסיולוגי, כלומר בלימוד היכולת להתרכז בתחושות, להכיר איתותים מוקדמים או להתנסות בעיקר בחויות חיוביות במשך התהליך. אין הכוונה בהצעה לפתח תמיכה פסיולוגית לותר על התהליכים ההתנהגותיים אלא לראות את השניים כמשלימים זה את זה. הניסיון בתרגול שיטת פאולה מראה כי תרגילים המתבצעים במקומות כמו גבות, עיניים, פה וידיים משפיעים על תפקוד הסוגרים. הדבר מאפשר לערב הן הדרכה והן מגע שאינו פוגע באינטימיות ובעצמאות התפקודית של הילד ואין הכרח שיתבצע בסמוך לזמן הפעלת הסוגרים לצורך התרוקנות.
בשלב הפעוטות המוגדר כאן בין גיל שנה וחצי לשלוש ניתן לסייע לגמילה קלה מחיתולים ע"י קידום יכולת הריכוז הפסיולוגי בתחושת הסוגרים. מומלץ לשלב בין תרגילים עצמיים שבהם הפעוט מחקה את המבוגר ומבצע את התרגיל ללא מגע של המבוגר לבין שימוש במגע קל או עיסוי מרחוק כלומר מגע שאינו ישיר לסוגרים אך יכול לעודד את הרגשת המקום או את יכולת הכיווץ של הסוגרים.
תרגילים שבהם הפעוט מחקה את המבוגר ושניהם מתרגלים יחד: אגרוף ומתיחה של אצבעות הידיים, הן בו זמנית בשתי הידיים והן לסירוגין כשיד אחת נפתחת השנייה מתאגרפת. ניתן לבצע תרגיל זה בכל תנוחה שהיא, ישיבה, עמידה ושכיבה ואח"כ להוסיף לו את תרגול כפות הרגליים באופן דומה דבר שעדיף לעשות בשכיבה על הגב. השמעת הצליל ש באופן ממושך תוך נשיפה כאשר האצבע מונחת על השפתיים והמבוגר מסייע באחיזת האחוריים לכיווץ הסוגרים או מדגים את קרובם. חשוב בתרגיל זה לזכור כי השאיפה צריכה להתבצע ללא כל הכוונה והנשיפה צריכה להתבצע תוך כיווץ הסוגר הקדמי או כל הסוגרים ברצפת האגן. גלגול השפה העליונה של הפה כלפי האף וניסיון לאחוז עיפרון בין השניים. כיווץ הפה ועזיבתו כמו בתנועות נשיקה אך מתוך חזרות רבות, כיווץ הפה כלפי פנים כדוגמת שתייה בקש, שוב עדיף שהכיווץ יהיה קצר ויחזור על עצמו ככל שניתן פעמים רבות.
מגע מרחוק בהשראת השיטה: עיסוי של הצדדים החיצוניים של כפות הרגליים או עידוד הילד לדחוף אותם כלפי הרצפה הן כפעולה נפרדת והן בזמן הישיבה על הסיר כאשר יש צורך לעודד פעילות בסוגר האחורי. עיסוי הצדדים הפנימיים של כפות הרגליים באותו אופן כאשר יש צורך לעודד פעילות בסוגר הקדמי. לאותו צורך ניתן להצמיד את בהונות הרגליים ולעזוב ואילו לצורך הרגשת הסוגר האחורי מומלץ להרחיק את הבהונות. לעתים ניתן לבצע לסירוגין את ההרחקה וההצמדה וכך לעורר בגוף תנועתיות הדרושה להרגשת הסוגרים.

יום רביעי, ינואר 20, 2010

הכנת כלות ליחסים שבינה לבינו באמצעות תרגילי שיטת פאולה

תרגילי שיטת פאולה וההתנסות בהם מזמנים הבנה גופנית חדשה של המושג תנועה וחויה גופנית הן במובן של תנועה חיצונית בחלל והן במובן של תנועה פנימית. המושג תנועה חיצונית מתבטאת באופן שהשלד משתתף בדחף לתנועה הנובע מהשרירים הטבעתיים, המושג תנועה פנימית מתייחס לתגובות ספונטניות בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ולתגובות ומודעות חדשה לגוף הנובעות מההשפעה של השרירים הטבעתיים על תחושות שונות.
שיטת פאולה מבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים הנמצאים סביב לפתחי הגוף. אלו הם השרירים שמסביב לעיניים, שרירי הנחיריים והפה, והשרירים המניעים את הפתחים שבתחתית האגן. השפעות השיטה מבוססות הן על הקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ודרכי ההופעה שלהם בגוף הבריא, והן על ארגון הגוף לצורות החזקה ותנועה כנקודת מוצא לשינוי. לשיטה יש השפעה לטובה על מידת היכולת לחוש את הפתחים ולעורר בהם תנועה מודעת מסוגים שונים. עקב כך מאפשרת שיטת פאולה ותרגיליה תרגול המותאם לצרכי ההדרכה של מדריכות כלות. מטרת המאמר היא לידע מדריכות כלות על עקרונות השיטה ועל התאמתה לעבודתן וכן להציג תרגילים מותאמים להכנת כלות ולהכשרת מדריכות הכלות לשימוש בהם .
אפשרות זו מבוססת על כמה הנחות יסוד:
• הקשרים בין השרירים הטבעתיים שעליהם מבוססת שיטת פאולה מעוררים באדם המתרגל תחושות ומודעות גופנית מסוג חדש.
• קשרים אלו יכולים לסייע הן לחיזוק ושיקום גופניים והן ללמידה של האדם אודות גופו.
• מחקרים וניסיון מצטבר של מורות לשיטת פאולה מראים שלשיטה יש פוטנציאל להעלות את איכות חיי המין של נשים.
• שילובם של תרגילי שיטת פאולה בתהליכי הכנת כלות יכול לתמוך במוכנותן הגופנית והרגשית לקראת היחסים שבינו לבינה ולחזק את בטחונן בהבנת גופן בהקשר הזוגי.
נשים רבות נוטות מסיבות רגשיות, בעקבות חינוך מסוים או כנטייה אישית להתקשות בהרגשת ההפרדה בין הסוגרים ובמיקוד התחושה בהם. אצל נשים צעירות שטרם חוו קרבה גופנית הרקע הוא בעיקר רגשי, אצל נשים בוגרות נובע הדבר לעתים מחולשת השרירים במקום. בשתי הקבוצות יכולה הפעלה של השרירים שמסביב לסוגרים להיות קלה אם תוכל האישה להיעזר במקומות מקומות אחרים בגופה המחדדים את התחושות במקום.
אחד הטיפים הקלים להסבר והצגה בכתב הוא הצמדת האגודל לאצבעו ולאמה בכל יד בנפרד, אם הצמדה זו אינה מעוררת תחושות קלות באסור הפתחים הקדמיים ניתן לעורר את אלו באמצעות כיווצם במקביל להצמדת האצבעות. גם כיווץ קל של העיניים יכול לביא לחידוד ההבנה כיצד לכווץ ולעתים גם להבחין בין הספינקטר הקדמי לאחורי.
.

יום שני, ינואר 18, 2010

הכנת כלות ליחסים שבינו לבינה

רקע כללי אודות שיטת פאולה:

שיטת פאולה מבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים הנמצאים סביב לפתחי הגוף. אלו הם השרירים שמסביב לעיניים, שרירי הנחיריים והפה, והשרירים המניעים את הפתחים שבתחתית האגן. השפעות השיטה מבוססות הן על הקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ודרכי ההופעה שלהם בגוף הבריא, והן על ארגון הגוף לצורות החזקה ותנועה כנקודת מוצא לשינוי. תרגילי השיטה וההתנסות בהם מזמנים הבנה גופנית חדשה ביחס לתנועה חיצונית ופנימית, תגובות ספונטניות ותגובותמודעות של השרירים הטבעתיים.


תרגול שיטת פאולה המותאם לצרכי ההדרכה של מדריכות כלות מבוסס על כמה הנחות יסוד:

• הקשרים בין השרירים הטבעתיים שעליהם מבוססת שיטת פאולה מעוררים באדם המתרגל תחושות ומודעות גופנית מסוג חדש.
• קשרים אלו יכולים לסייע הן לחיזוק ושיקום גופניים והן ללמידה של האדם אודות גופו.

• מחקרים וניסיון מצטבר של מורות לשיטת פאולה מראים שלשיטה יש פוטנציאל להעלות את איכות חיי המין של נשים.
• שילובם של תרגילי שיטת פאולה בתהליכי הכנת כלות יכול לתמוך במוכנותן הגופנית והרגשית לקראת היחסים שבינו לבינה ולחזק את בטחונן בהבנת גופן בהקשר הזוגי.
מטרות הסדנה:
• לידע מדריכות כלות על עקרונות השיטה ועל התאמתה לעבודתן .
• לתרגל וללמד תרגילים מותאמים להכנת כלות ולהכשיר את מדריכות הכלות לשימוש בהם.
מבנה הסדנה:
הצגת השיטה ועקרונותיה. תרגול חוויתי ואישי. הצגת תרגילים רלונטיים להדרכת כלות. התנסות בזוגות בדרכי הנחיה לשימוש בתרגילים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...