יום שני, אפריל 28, 2008

כל מה שרצית לשאול על שיטת פאולה

מהם אחוזי ההצלחה של השיטה?
במסגרת מחקרים כמותיים שנעשו בהשוואה לשיטות טיפול אחרות השיטה הוכיחה הצלחה של מאה אחוזים בבעיה הקרויה וגיניסמוס והצלחה ממוצעת של מעל לחמישים אחוזים בטיפול בדליפת שתן במאמץ, בתחומים אחרים לא נעשה מעקב כמותי אלא איכותי.
האם ניתן לפתור כמה בעיות במקביל?
כן בהחלט אלא שלעתים הדבר מאט את קצב השיפור.
מה העדיפות של השיטה ביחס לשיטות אחרות?
באופן כללי ברוב התחומים שהשיטה מטפלת בהם ניתן להגיע לעצמאות מלאה בתחזוקה הגופנית ובהמשכיות השינוי שהטיפול גרם, כלומר אין צורך בקשר מתמשך עם מורה או מטפל לאחר שהבעיה טופלה. כמו כן מעצם מהותה כמשפיעה על כמה תחומים הכרוכים זה בזה יש פוטנציאל של שינוי כולל בגוף. לדוגמה אם תופעה כמו בריחת שתן נפתרה וגם מצב הנשימה שהיה אחד המקורות לדליפה השתפר יש סיכוי גדול יותר שהשינוי יתמיד.
מהי ההגדרה לדליפת שתן במאמץ ומתי חשוב לטפל בה?
דליפת שתן במאמץ מגדירה דליפה שחלה בזמן שיעול או התעטשות, בריצה, ירידה או עלייה במדרגות, הרמת משקל כלשהו, ולעתים אפילו תנועה לא צפויה הדורשת הפעלת כוח קלה. אין הגדרה לזמן העדיף לטיפול, מידת ההפרעה שהאדם חווה ביחס לחייו היא החשובה. לעתים הנטייה לדחות את הטיפול משליכה על תפקודים אחרים של המערכות הפנימיות כמו יכולת ההתרוקנות של שלפוחית השתן ולכן יש יתרון בסמוך להופעת הבעיה.
איזו השפעה יש לשיטה על קמטים בפנים?
אין תשובה חד משמעית על שאלה זו גם משום שהנטייה לקמטים קשורה לתחומים רבים נוספים. מי שחושש מקמטים יכול להתמקד בתרגילים שאינם בשרירי הפנים או שמותחים את הפנים.
האם יש קשר בין תרגול השיטה לבעיות פוריות?
כמעט כל מטפל/ת בשיטה יכול לספר על מקרים של נשים שהיו בטיפולו והרו בעקבות הטיפול, הבעיה היא שקשה למצוא לדבר הסבר עקבי ולכן עדיף שלא לפרסם את השיטה בהקשר זה.
האם מספר המפגשים או משך התקופה שהאדם היה בטיפול הם שקובעים את סיכוייו לשינוי?
עדיף לשלב בין שני המרכיבים. בעבר נהגה פאולה לפגוש אנשים לפחות פעמיים בשבוע כשהיגיעו לטיפולה ויש עדיין מורים המקפידים על כך, הזמן והפנאי הנפשי שהאדם מפנה לתרגול עצמי יכולים גם הם להשפיע השפעה ניכרת על עניין זה, לכן יש מצבים שמספר המפגשים משפיע ויש מצבים שמשך התקופה של הטיפול הוא שמשפיע.
באיזה סוגי בעיות אם בכלל עלולה לחול החמרה של המצב בעקבות טיפול פאולה?
מקרי החמרה הם מעטים ביותר ולרוב קשורים בבעיות נוספות שלא היה ידוע עליהן. יכולה לחול הרגשת החמרה כאשר אישה שסובלת מהחלשות רצפת האגן מנסה לכווץ באופן כוחני שאינו מתאים לא לשיטה ולא להחלשות שרירית. הרגשת ההחמרה תתבטא בהחלשות היכולת לכווץ או בהעדר הרגשה במקום ולכן תפקידו של המורה הוא לכוון לתנועה מינימלית בתחילת העבודה.
האם הרגשת כאב או הרעה במצב היא חלק מהתהליך הצפוי למתרגלי השיטה?
לא, הרגשת כאב מעידה על דרך תרגול לא נכונה ואינה רצויה בגישה לשיטת פאולה. יש מצבים שהאדם מדווח על הרעה אך סביר יותר להניח שמידת רגישותו לדבר השתנתה משום שדרך העבודה לא מייצרת תנאים להרעה.
באיזה אופן מסייעת שיטת פאולה להחלמה מניתוחים?
הדבר שונה מתחום לתחום, בכל הקשור לניתוחי גב ומפרקים מאחר שהשיטה מבוססת על תנועות קטנות ביותר היא יכולה לזרז את משך ההחלמה כי אינה פוגעת בהוראה להימנע מתנועה ויחד עם זאת מייצרת תנועה קלה המעודדת החלמה. בתחומים כמו מערכת השתן תרגול שיטת פאולה מזרז את החזרה של המערכות לפעולה וגם מחזק את השרירים שנחלשו לפני הניתוח או בעקבותיו. הניתוחים החדשים בתחום כמו השתלת סרט להרמת השלפוחית מצליחים למשך זמן ארוך אם לאחריהם נעשה גם תרגול של השיטה.
האם צניחה של דופן הנרתיק ניתנת לתיקון ע"י שיטת פאולה?
ברוב המקרים כן, אך יש גם מצבים שהשיפור אינו מתמיד. הדבר כרוך גם באורח החיים של האישה ובהיקף התרגול שלה.

יום ראשון, אפריל 27, 2008

שיטת פאולה והמחקרים על ייעילותה

שיטת פאולה , או בשמה האחר התעמלות השרירים הטבעתיים מעוררת את יכולת הריפוי העצמי הגלומה בכל אחד מאיתנו. היא מביאה לשיפור יסודי ומקיף במצב בריאותו של המטופל. באמצעות תרגילי השיטה ניתן לטפל בכאבי גב ופרקים, לשקם אי תקינות של מערכת העיכול והשתן וצניחה של איברים פנימיים. הטיפולים יעילים גם בשיקום לאחר לידה , ניתוחים ותאונות.
השיטה מבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים שבגופנו כמו עיניים, פה, נחיריים, והפתחים שבתחתית האגן ועל העקרון שכל השרירים הטבעתיים עובדים בו זמנית. תרגול מתאים של שרירים תקינים יכול לשפר ולחזק את פעולתם של שרירים חלשים או להעלות את רמת הרגישות שלהם ואת איכות הכיווץ וההרפיה.
בשיטת פאולה המטופל מקבל הדרכה ממטפל מוסמך כיצד לבצע תרגילים שונים בהתאם לבעיה שממנה הוא סובל. תקופת הטיפול משתנה לפי סוג הבעיה, לרוב היא אורכת בין שישה לשניים עשר שבועות. לאחר שהמטופל רוכש מיומנות בביצוע התרגילים הוא יכול להמשיך לתרגל את השיטה באופן עצמאי.
העיקרון הריפויי של השיטה מבוסס על היכולת שיש בפעולת שריר אחד להשפיע באופן ספונטני על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו. אפקט המטוטלת שנוצר בעמוד השדרה מעורר שרירים נוספים והגוף כולו מושפע מפעולת השריר המכוונת. מספר מחקרים שניסו לבדוק את מהות השיטה ואת יעילותה יוצגו במאמר זה.
מהות השיטה הוסברה ע"י יום טוב וגולני במאמר המתאר את הבסיס התפקודי של השיטה. הם בדקו מהו הגורם לכך שהפעלת ספינקטר אחד גורמת להצטרפות ספונטנית של ספינקטר אחר. לטענתם התרגול המתמשך במקום אחד יוצר תגובת מטוטלת העוברת דרך תנודות חוט השדרה. תנועת המטוטלת יוצרת בהדרגה קצב סינכרוני הגורם להפעלת צמדי מתמדים (אוסילטורים) הפועלים באופן פיזיקלי, ביוכימיקלי, הורמונלי ועצבי (1).
במחקר קליני מבוקר שנערך בבית החולים הדסה בירושלים הושוו שתי שיטות התעמלות (שיטת פאולה ושיטת תרגול שרירי רצפת האגן ) כטיפול בנשים שסבלו מדליפת שתן במאמץ. חמישים ותשע נשים, מלאו שאלוני דליפת שתן ואיכות חיים, עברו בדיקת פד ובדיקת כוח כיווץ שרירי רצפת האגן (בדיקה ידנית וע"י מכשיר הנקרא פרינאומטר). הנשים חולקו בצורה אקראית ל-2 קבוצות טיפול. קבוצה אחת התעמלה בשיטת פאולה, ע"י שיעורים אישיים שניתנו ע"י מורות המוסמכות להוראתה. הקבוצה האחרת, קבלה הדרכה בשיטת תרגול שרירי רצפת האגן, ע"י פיזיוטרפיסטיות.
שיטת פאולה ושיטת תרגול שרירי רצפת האגן נמצאו יעילות, משמעותית על פי מבחן הפד שנעשה לפני ואחרי ההתערבות, בהשוואה בתוך כל קבוצה (.(Change within group נמצא כי שיטת פאולה שפרה באופן משמעותי את דליפת השתן, שינוי זה היה דומה לתוצאה שהושגה בקבוצה שטופלה בשיטת תרגול שרירי רצפת האגן.
בנוסף, נמצא כי איכות החיים של המטופלות בשיטת פאולה השתפרה באופן משמעותי. שיפור זה לא נמצא בקבוצה שטופלה על פי שיטת תרגול שרירי רצפת האגן. לא נמצאו הבדלים משמעותיים במדדים הקליניים האחרים (2).
מחקר אחר שבדק את יעילות שיטת פאולה התייחס לטיפול בואגיניזמוס-כיווץ לא רצוני של הנרתיק אצל נשים הגורם לכאב ומפריע לקיום יחסי מין תקינים. התכווצויות אלו קשורות לרוב בתגובה לסיטואציות של חיי מין אך מופיעות גם באופן ספונטני. המחקר מצא כי שיטת פאולה יעילה יותר באופן משמעותי בהשוואה לשיטות המסורתיות. גם מספר הטיפולים שנדרשו היה קטן באופן משמעותי בהשוואה לשיטות אחרות. הכותב מצא כי השיטה יעילה, קצרה ובטוחה ולא נצפה אף מקרה אחד של כישלון .(3)
1. Yom-Tov, S, Golani, I. Oscillators in human body and circular muscle gymnastics. Med. Hyp. 1993 ;118-22

2. Liebergall-Wischnitzer M, Hochner-Celnikier D, Lavy Y, Manor O, Arbel R, Paltiel O. Paula method of circular muscle exercises for urinary stress incontinence-a clinical trial. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2005 Jan 20
3. צוקרמן צ. רוסליק י. ואורביטו ר. הטיפול בנשים הלוקות בוואגיניסמוס על ידי הרפיה של שרירי . הטבעת במשלב עם טיפול במרחיבי לדן לעומת טיפול התנהגותי במרחיבים בלבד. הרפואה, כרך 144 חוב. ד' אפריל 2005

המעוניינים בהסברה ופרטים נוספים:
http://paulamethod.blogspot.com/
סמדר:0544893772

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...