יום שבת, דצמבר 01, 2007

כמה שאלות מרכזיות על שיטת פאולה

מה העיקרון של שיטת פאולה?
מה זה שרירים טבעתיים? איפה יש לנו שרירים כאלו בגוף?
כל השיטה בנויה על הרפיה וכיווץ, איך זה מרפא?
איזה אזורים בגוף שלנו קשורים אחד בשני, ויכולים לעזור בריפוי אחד של השני? (הדגמות)
איזה בעיות רפואיות יכולות להיות מטופלות בשיטת פאולה?
העיקרון של שיטת פאולה הוא שבגוף בריא כל השרירים הטבעתיים פועלים יחד כלומר מסייעים זה לזה בתנועה או תפקודים שותפים בלי שנהיה מודעים לכך. כאשר חל שיבוש באחד התפקודים המטרה היא להשתמש בעיקרון הזה כדי לסייע לגוף להבריא את עצמו. תרגילים שמלמדים להפריד בין הספינקטרים של רצפת האגן מחזקים את הספינקטר שנחלש ומשנים מצבים כמו צניחת רחם או שלפוחית. לימוד ההפרדה כולל את העזרה שהגוף מייצר כדי להחזיר את השרירים הטבעתיים לפעול יחד. בנוסף יש השפעה בלתי מוסברת של כיווצי הפתחים על המיקום וצורת התפקוד של אברים פנימיים. לדוגמה במצבים של צניחת רחם מעקב של גניקולוג הוא הדרך ללמוד על שינוי כזה בעקבות תרגול השיטה. במערכת העיכול יש השפעה על מידת ההתכווצות הפנימית של צינור העיכול.
שרירים טבעתיים המוכרים לכולנו הם העיניים, הנחיריים, הפה, והסוגרים ברצפת האגן. כמו כן שקעים מסוג אלו הנמצאים בכפות הידיים והרגליים וכן בעורף ובגב התחתון, מצטרפים בקלות לתרגילים המפעילים את הפתחים או תומכים בתהליכי התרגול שלהם כמו גם אצבעות הידיים והרגליים. לכן בין אם ההסבר האבולוציוני שאלו הם שרידים של שרירים תבעטיים נכון או לא כל המקומות שתארתי משתתפים בתרגול השרירים הטבעתיים.
ההרפיה והכיווץ מפעילים לא רק שרירים טבעתיים שהפסיקו לתפקד שלגביהם נחוץ ריפוי ראשוני אלא משנים גם צורת יציבה, זוית החזקה של האגן או דרך נשימה. קל להסביר זאת אם עוקבים אחר דוגמאות לבעיות: שני הקצוות של צינור העיכול שהם הפה ופי הטבעת יכולים לפעול סימולטנית או לסייע זה לפעולתו של האחר. במצבי כאב באחד המקומות הקשורים בכל צינור העכול קל לשחרר אם מפעילים את שניהם בו זמנית, במקרה כזה לא מדובר רק בכיווצים והרפיות, הפה הוא אחד המקומות שכולנו מחזיקים בו מתח רב ולימוד דרכים לפתיחתו או הרפיתו מבפנים לא רק דרך השפתיים אלא גם דרך שינוי מיקום הלשון משחרר את הלסתות ואת המתח שהפה מעביר למקומות אחרים בגוף. הכיווצים וההרפיות נחוצים לבעיות כמו שיבושים במערכות פנימיות: מערכת השתן, העיכול והנשימה אך התרגול של השיטה כולל גם את שינוי המצב של הגב והשלד. כלומר תנועות המאריכות צד מקוצר או מתיחות של מפרקים נעזרות ב "מניפולציות תנועתיות" או בתרגילים סטטיים. אלו יכולים להיות תרגילים שהתלמיד שוכב בהם על הגב או הצד כשבצד אחד הגפיים פרושות לאורך ובצד האחר היד אוחזת ברגל ומניעה את הגוף בניעות קלות לצורך שחרור כאב או הארכת השקע המקוצר. יש גם תרגילים שכיווץ לסרוגין פעם של עין ימין ופעם של שמאל מחלק את תנועת הגוף כימין ושמאל משני צדי עמוד השדרה, הכיווץ בעיניים מושך גם כיווץ הספינקטר הקדמי או מעודד אגרוף ידיים או שמצרפים תנועת ברכיים באופן מכוון וכך משטחים את הגב למצב שהשקעים המוגזמים מפסיקים לכוון את היציבה ומתחילה להיווצר דרך יציבה חדשה.
מקובל לקשר את הפעלת הפה לטיפול בבעיות עיכול ואת הפעלת העיניים לטיפול בבעיות במערכת השתן אך מובן שלא ניתן רק לעבוד דרך העיניים אלא מתייחסים אליהן כמוביל בתחילת הטיפול ומפעילים גם באופן ישיר את הספינקטר הקדמי לטיפול במערכת השתן והמערכת הגיניקולוגית. בשתי המערכות שהזכרתי נחוץ ללמוד להפריד בין שני הספינקטרים של רצפת האגן משום ששינוי הזוית של מיקום האגן נחוצה לרוב האנשים. בתהליך זה של הפרדה בין הספינקטרים נעזרים גם בתרגילים בכפות הידיים ובאצבעות, בצורת נשימה או כפות הרגליים.

תחומי הטיפול וההשפעה של שיטת פאולה:

רצפת האגן: חיזוק ושיקום רצפת האגן ושיבושים במערכת השתן. טיפול בכיווץ יתר ובכאבים הקשורים בכך, שינוי מיקום האגן והשפעתו על תפקוד הגב. בריחת שתן, דלקות חוזרות בשלפוחית, קושי במתן שתן,
שיבושים במערכת העיכול עצירות כרונית, טחורים, פיסורה, קיבה עצבנית, צרבות.

בעיות וכאבים אורטופדיים כאבי צוואר, בעיות וכאבי גב שונים, כאבי ברכיים, כתפיים וזרועות.

שחרור מכאב: כאבי גב ושלד, כאבים בזמן לידה או בזמן יחסי מין, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול. חולי פיברומיאלגיה. שיקום מניתוחים.
בהריון, כתהליך הכנה ללידה ואחריה, וכן הקלה בבעיות נלוות להריון מתחום כאבי הגב ומערכת העיכול,

טיפול בילדים בתחומים-אסטמה, שליטה בסוגרים, היפוטוניה. סגנונות העבודה: פעילות המשלבת משחק תרגילים מובנים המשלבים את שרירי הפנים ורצפת האגן ללא מגע. מניפולציות במגע-עיסוי המכוון להפעיל בעקיפין את הסוגרים ללא מגע בסוגרים. תנועה חופשית שמזמנת שחרור כללי והפעלה ספונטנית של השרירים הטבעתיים.
פעילות עם קשישים- לא צריכה בהכרח להיות מותאמת לסוגי בעיות אלא לעובדה שאפשר בשיטת פאולה להביא את הגוף ליתר גמישות ושליטה גם בתרגלים המתבצעים בישיבה ואינם כרוכים במאמץ גופני.

יום רביעי, נובמבר 28, 2007

שלבי החיים על פי שיטת פאולה



שלבי החיים יוגדרו ויחולקו במאמר זה לשמונה תקופות על פי הצרכים הייחודיים של גילאים שונים והיכולת הטמונה בשיטת פאולה לתמוך בהם. בנוסף לחלוקה לשלבי החיים תתבקש גם הפרדה בין צרכים של גברים לצרכים של נשים. השלבים שיתוארו להלן יהיו: שלב הינקות כלומר מרגע הלידה ועד שנה, שלב הפעוטות בהקשר של גמילה מחיתולים המקובל כנורמטיבי בין שנה וחצי לשלוש, שלב הילדות, בין גיל שבע לעשר בהקשר של עיכוב התפתחותי או מחלות כמו אסטמה. גיל ההתבגרות אצל בנות בכלל ורקדניות בפרט- תמיכה בתהליכי צמיחה כמו איזון בין צדי הגב ושימוש נכון בשלד. שנות העשרים עד שנות הארבעים אצל גברים ונשים בנפרד. גיל המעבר אצל נשים, הכנה לזקנה אצל בני שני המינים וזקנה.

הצפייה בתינוקות בשלבים שונים של הינקות ובדרכי השימוש שלהם באברים שונים מדגימה במיטבה מקצת מתרגילי שיטת פאולה כפי שהם מתקיימים שלא מתוך הנחיה מודעת ושיכלית. לדוגמה- הנטייה לקיפול הידיים, לתנועות פה כלפי מרכזו במציצה או שלא במצבי מציצה. אחיזות מתמשכות של כפות ידיים ורגליים כמו בחצי אגרוף או דרך פתיחת הפה בזמן בכי. גם שילובם של מצבי התמתחות עם פיהוקים או ההפעלה הסימולטנית של אברים שונים היא דוגמה למצב הגופני התינוקי שהתרגול של שיטת פאולה בגילאים שונים משחזר חלק ממנו. מאחר שגם תינוקות סובלים מכאב במצבים שונים וזקוקים לתנאים מסוימים להתפתחות מלאה ניתן להתאים לשלב זה מגע בהשראת השיטה. כוונת המגע לעורר בגוף נטיות קיימות שהגוף יכול לפעמים להמשיכן בכוחות עצמו ולהביא להפעלת הגוף במיטבו באופן המקל על כאבי הבטן או מסייע לשלבי ההתפתחות הראשוניים. לדוגמה- הנעת הברכיים כלפי הבטן או לחיצות קלות בשקעי כפות הרגליים בזמן שהתינוק מתמתח כתגובה לכאב הנראה ככאב בטן מקלה על פעולת המעיים. ניתן לסייע לכאבי בטן של ילודים על ידי מגע מעגלי ישיר בבטן או דרך הפעלת הסוגרים בצורה עקיפה על ידי כיסוי עיניהםבידי המבוגר, דחיפת העקבים זהכלפי זה בעדינות, עיסוי הצדדים החיצונים של כפות הרגליים ועוד.
בשבועות הראשונים אפשר לעודד יניקה מלאה אם אין כזו ע"י הנעת השפה התחתונה של הפה כלפי מרכזה כאילו אנו רוים לצבות אותה בעזרת שתי אצבעות. המבוגר יכול לנסות על עצמו תנועה זו ולקבל את התחושה הנכונה של מידת הצביתה הנעימה. דוגמה לעידוד שלבי ההתפתחות הראשוניים היא לחיצות בשקע העורף באופן שמעודד את התינוק להרים את הראש בקלות. עיסוי איטי ורגוע של עמוד השדרה ועוד.
בשלב הפעוטות המוגדר כאן בין גיל שנה וחצי לשלוש ניתן לסייע להתפתחות הריכוז על ידי תרגילי תנועה ולגמילה קלה מחיתולים על ידי שימוש בלחיצות בכפות הידים והרגליים או לימוד בעזרת חיקוי של תרגילי פה ולשון.
בשלב הילדות בין גיל שבע לגיל עשר יש צורך בשימוש בשיטת פאולה רק למאחרים להיגמל או לסובלים מאסטמה. ללימוד תרגילים לריווח הזמן בין התקפות האסטמה עדיף להעזר במורה מוסמך ולא ללמוד מן הכתוב. הדבר נכון גם לגבי איחור התפתחותי המתבטא בשליטה בסוגרים.
בגיל ההתבגרות קשורים חלק מתהליכי הצמיחה וההתפתחות המינית בהבדלים בין שני צדי עמוד השדרה. התופעה המוכרת ביותר הנקראת סקוליוזיס או עקמת ניתנת לאיזון ע"י תרגילים ללא מגע שמשנים את היחס וצורת התנועה של שני צדי הגוף. בעניין ההתפתחות המינית ככל שהקשר אל הסוגריםדרך תרגול עצמי נעשה קל ופשוט נפתחת האפשרות גם לשינוי החשיבה של האדם על גופו כלומר המצב שבו נערה צעירה לומדת לכווץ את הספינקטר שלה מקל על יחסה אל אזור סמוי ממגע בחשיבתה ויכול לשחרר את הקשר שלה אל גופה מבחינות רבות.
גברים ונשים כאחד בגילאי עשרים עד ארבעים סובלים מכאבי גב בעקבות שעות ישיבה ממושכות במקומות עבודתם, ליד המחשב, בצורך לנהוג זמנים ממושכים או להרים משקל. מקצת מהבעיות מתחילות במבנה השלד ואחרות בפעילות לא נכונה. ההרחבה בעניין זה תוצג במאמר נפרד ואינה מבחינה בהצעות הטיפוליות בין הצרכים של שני המינים.
אצל נשים בנות עשרים עד ארבעים פרק נכבד בהגדרת הגיל וצרכיו קשורה להכנת הגוף ללידות והשיקום לאחריהן וגם בעניין זה נכתבו פרקים נפרדים העוסקים גם בדוגמאות לתרגול בזמן ההריון וגם בהכנה ללידה ובאפשרות לקצר משכי לידה ע"י שיטת פאולה.

יום שני, נובמבר 26, 2007

שיטת פאולה-רקע, הסברים לתאוריה ודוגמאות להתאמות עלפי בעיות ואוכלוסיות

· השיטה הומצאה בארץ בשנות השלושים ע"י פאולה גרבורג שהייתה רקדנית וסבלה מכאבים ואף הובחנה כסובלת ממחלה ניוונית. פאולה החלה בפיתוח השיטה כדי לפתור את כאביה ולהציל את עצמה מהערכות הרופאים. היא השתמשה בניסיונה בשיעורי זמרה וגילתה שעמידה על קצות האצבעות מכווצת את הסוגר הקדמי ומשנה את זוית האגן והגב. ד"ר פולוורמאכר שהיה אז אורטופד נודע בת"א שילב את עבודתה במרפאתו וצפה בה וכך התפתחה השיטה בתחילה בליווי רפואי בעיקר לצרכי הגב, השלד והמפרקים. ואח"כ פותחה גם לטיפול במערכות פנימיות כמו מערכת העיכול, השתן והנשימה.
רקע תאורטי ועקרונות השיטה

השיטה מבוססת על הקשרים הקיימים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם בגוף הבריא. ההנחה היא שלגוף יש יכולת להבריא את עצמו ע"י הפעלת שרירים טבעתיים בצורות שונות.
התרגול נעשה ע"י הדרכה מילולית של המורה לתרגילים הכוללים חזרות מונוטוניות על כיווצים והרפיות של שרירים כמו עינים, פה, ידיים, סוגרים ועוד. תנועות אלו יוצרות תנועות דמויות מטוטלת בעמוד השדרה ומעבירות כך את תנועות ההתכווצות וההרפיה למקומות המתקשים להתכווץ כפי שהגוף פועל באופו טבעי.
המניפולציות התנועתיות והתרגילים מאזנים את הטונוס והשליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים. התרגול מביא לשינוי הן בתפקוד השרירים הטבעתיים והן בתפקוד המערכת האוטונומית.
תנועה חופשית הקרויה " החופשי של הפאולה" מביאה את המתרגל לעבודה לא מתוכננת הדומה במובן מסוים לתנועה אותנטית, האדם יכול להתחיל מתרגיל מובנה ולהמשיך בצורות שונות לפי האופן שבו רק הוא עצמו ולא מישהו חיצוני לו יכול לחוש את גופו.
התנועות הקטנות ללא הפעלת כוח או התנגדות לנטייה של הגוף הן שמביאות בסופו של דבר לשינוי הגדול גם במובן החשיבתי וגם במובן הפיסיולוגי.




תחומי הטיפול וההשפעה של שיטת פאולה:

רצפת האגן: חיזוק ושיקום רצפת האגן ושיבושים במערכת השתן. טיפול בכיווץ יתר ובכאבים הקשורים בכך, שינוי מיקום האגן והשפעתו על תפקוד הגב. בריחת שתן, דלקות חוזרות בשלפוחית, קושי במתן שתן,
שיבושים במערכת העיכול עצירות כרונית, טחורים, פיסורה, קיבה עצבנית, צרבות.
בעיות וכאבים אורטופדיים כאבי צוואר, בעיות וכאבי גב שונים, כאבי ברכיים, כתפיים וזרועות.

שחרור מכאב: כאבי גב ושלד, כאבים בזמן לידה או בזמן יחסי מין, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול. חולי פיברומיאלגיה. שיקום מניתוחים.
בהריון, כתהליך הכנה ללידה ואחריה, וכן הקלה בבעיות נלוות להריון מתחום כאבי הגב ומערכת העיכול,

טיפול בילדים בתחומים-אסטמה, שליטה בסוגרים, היפוטוניה. סגנונות העבודה: פעילות המשלבת משחק תרגילים מובנים המשלבים את שרירי הפנים ורצפת האגן ללא מגע. מניפולציות במגע-עיסוי המכוון להפעיל בעקיפין את הסוגרים ללא מגע בסוגרים. תנועה חופשית שמזמנת שחרור כללי והפעלה ספונטנית של השרירים הטבעתיים.
פעילות עם קשישים- ביחידים ניתן לשלב מגע מרחוק בהשראת השיטה לצורך עידוד הפעולה העצמית של הגוף בעזרת מקומות כמו הפה, העיניים , הירכיים וכו'.
בפעילות קבוצתית הקיימת במרכזי יום לקשישים משלבים עבודה בישיבה עם תנועה חופשית תוך העזרות בהישענות על כיסא או קיר

יום ראשון, נובמבר 25, 2007

שיטת פאולה כדרך לעצמאות בטיפול גופני



כמה פעמים חשבתם לאחר טיפול טוב:"לו רק יכולתי לקבל טיפול שכזה יום יום"? או "אני צריכה להגיע למצב כזה כל יומיים אז מה הטעם לטיפול חד שבועי"?
כאדם שהתנסה בהרגשה זו פעמים רבות עקב בעיות גב ואחרות נמשכתי לשיטת פאולה לאחר שהבנתי שאופיים של התרגילים מאפשר לי להמשיך להעזר בשיטה גם ללא "מטפל". ההרגשה של הבלתי מנוסים אחרי פרק עבודה עצמי מתוארת פעמים רבות במלים:" כאילו עשיתי מסאז' לעצמי". גם הריכוז וגם סוג התנועה הייחודי מביא רבים להרגיש ולהניע מקומות שלרוב אין עמם מגע או תנועה. אצל אחדים מעורר הדבר הרגשת שליטה שיש בה סיפוק בפני עצמה ואצל אחרים צורך להמשיך ולעבוד עם הגוף גם לשם הנאה ולא רק לפתרון בעיה מעיקה. לדוגמה כאשר מדובר בבעיית גב כמו אורך שונה של הצדדים. (הכוונה לשני צדי עמוד השדרה בדר"כ עקב קיצור או עקמת( התרגול המונוטוני והתנועה בין שני צדי הגב (רוטציה) עקב תנוחה סטטית מסוימת או כיווצים קלים משנים את חוסר האיזון, אם ע"י מתיחה או ע"י שינוי מיקומם של הצדדים. בשונה מגישות אחרות ומכובדות אין בשיטת פאולה הגדרה לאופן ההחזקה או ההפעלה הרצויים במובן התאורטי של הגב והשלד. תשומת הלב מופנית להארכה של קיצורים בין אם אלו הבדלים בין הצדדים או עומק יתר של הלורדוזות (השקעים כמו העורף והמותנית). וכן למידת השחרור וההפעלה של השרירים. השימוש בסוגרים (המפורסם כל כך בשיטת פאולה ומוסבר בכתבה על רצפת האגן באתר זה) והתנועה בינהם יכול להביא את האגן ליתר גמישות שתחזיק באופן שונה את הגב ותחזק את מידת הפעלתו.
אביא להלן מספר תרגילים שידגימו לקוראים את אפשרויות השימוש, חלק מהתרגילים ניתנים לבדיקה תוך כדי קריאה ליד המחשב אך את רובם מומלץ לבצע בשכיבה על הגב ובברכיים מקופלות כדי למנוע כיווץ יתר של הגב התחתון לרגישים שבינכם. מקצת מהתרגילים הם סטטיים ודורשים הימצאות במצב אחד כל עוד אין בו כאב, ככל שניתן יותר זמן. דוגמה לתרגילים כאלו: להסתכל אל יד ימין תוך כדי החזקת היד ישרה כשרגל ימין מונחת ישרה ורגל שמאל מקופלת ומוחזקת אל הברך. תרגיל זה הוא חשוב במיוחד לסובלים מעקמת אך לאלו כדאי לעשות זאת בפעם הראשונה בהשגחה של מטפל מוסמך. התרגיל מסייע להרפיית צד ימין שהוא בדרך כלל הצד המכווץ באופן מוגזם ולכן נחוץ לכולם. תרגיל "סטטי" אחר שמשחרר את העורף הוא להסתכל לכתפיים כך שכל עין מנסה לראות את הכתף שבצד שלה בו זמנית. מובן שנטיית העיניים לנוע יחד ולעזור זו לזו מקשה על ביצוע התרגיל אבל ההתכוונות להמשיך ולפצל את המבט מאריכה את העורף ומביאה אותו למקומות חדשים. להסתכל מלמעלה למטה ושוב לחזור בכיוון ההפוך כך שהמבט מוביל את הראש והעורף שעוקבים בהתמדה אחרי העיניים, גם זה תרגיל המזמן שחרור עורף וצואר.
מיקום הכתפיים וצורת החזקתן משפיע גם על מידת המתח של הכתפיים ועל היחסים בינן לבין העורף. יצירת הקשר הרצוי בין מיקומן של אצבעות הידיים לבין מיקום הכתפיים בעזרת מניפולציה פשוטה יכול לשחרר את הכתפיים. דוגמה לתרגיל כזה הוא החזקה ממושכת של הזרת מתחת לקמיצה. מי שמתקשה בכך יכול לתפוס את שתי האצבעות בפלסתר. ניתן לשלב תרגיל זה עם כיווצים קלים של העיניים תוך תשומת לב לעפעפיים התחתונים.
תרגיל שמזמן שחרור של הגב העליון מתחיל גם הוא בכפות הידיים. יש להרחיק ולהצמיד לסרוגין את אצבעות כפות הידיים באיטיות רבה ותוך ניסיון להישאר בכל אחד מהמצבים ולשים לב לתגובות הלואי. תגובות אלו יכולות להיות מורגשות הן בסוגרים שיש להם קשר לתנועת הגב והן בהתרחבות ושינוי המיקום של הגב העליון. מומלץ לנסות ולהמשיך את התרגיל כמה שיותר זמן.
הקוראים מוזמנים להגיב בפורום שיטת פאולה באתר אסימון לתרגילים שהוצעו ולהרחיב בהזדמנות זו את אופן השימוש בשיטה. כמו כן ניתן לשאול יותר על השיטה בפורום של סמדר באתר אסימון


תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...