יום שבת, נובמבר 03, 2007

הקלה מכאבים בחולי פיברומיאלגיה באמצעות השימוש בשיטת פאולה

שיטת פאולה המכונה גם התעמלות השרירים הטבעתיים פותחה ע"י פאולה גרבורג שרופאים העריכו שחלתה במחלה ניוונית כאשר סבלה מכאבי גב כרקדנית. פאולה פיתחה את השיטה ואף הצילה עצמה מהגבלות גופניות עד גיל תשעים ושבע שבו נפטרה. השיטה מבוססת על הפעלת שרירים שתפקודם השתבש "מרחוק" כלומר בעזרת שרירים תקינים. ההנחה שבגוף בריא כל השרירים הטבעתיים פועלים במשולב משמשת לתהליכי ריפוי כאשר כיווץ והרפיית שריר תקין מפעילים שריר אחר, רחוק ממנו. מניפולציות עדינות מחדשות את יכולת ההנעה של שרירי השלד והשרירים הטבעתיים. השיטה מאפשרת ליודעיה להרפות שרירים שונים במצבי קישיון ולהעלות את הטונוס של שרירים אחרים לצרכי יציבה, שליטה בסוגרים ועוד. היתרון של השימוש בשיטה זו לחולי פיברומיאלגיה הוא בכך שאינה כרוכה במאמץ, התרגילים נרכשים בקלות והשימוש בהם נעשה זמין ואישי בעת כאב או צורך אחר לאחר פרק לימוד בן שניים עשר שבועות.
מהות השיטה הוסברה ע"י יום טוב וגולני במאמר המתאר את הבסיס התפקודי של השיטה. הם בדקו מהו הגורם לכך שהפעלת ספינקטר אחד גורמת בתהליכי התרגול להצטרפות ספונטנית של ספינקטר אחר. לטענתם התרגול המתמשך במקום אחד יוצר תגובת מטוטלת העוברת דרך תנודות חוט השדרה. תנועת המטוטלת יוצרת בהדרגה קצב סינכרוני הגורם להפעלת צמדי מתמדים (אוסילטורים) הפועלים באופן פיזיקלי, ביוכימיקלי, הורמונלי ועצבי (1).
אחד האזורים המאפשרים הרפיית כאבים במקומות שונים בגוף הוא הפה, הן השפתיים, הן הלשון והן אחיזת הלסתות מופעלים בתרגילים שונים בשיטת פאולה באופן המזמן הרפיה של אזורים אחרים כמו האגן, העורף והחזקת הגב כולו. בתרגילים הקשורים בפה יכולה הלשון לעורר תחושות שונות בסוגרים, השפתיים מאפשרות שינוי צורת הנשימה. הרפיית הפה כולו מקלה על כאבים שונים. דוגמה לתרגיל כזה היא הפשלת השפה העליונה של הפה כלפי האף פעמים רבות. ניתן כדי להבין את התרגיל לנסות להחזיק עיפרון בין השפה לבין האף ואז להניח לעיפרון ולהמשיך להעלות ולהוריד את השפה. יש לשים לב לתחושות נוספות המתעוררות בגוף ולחפש כל פעם קצב אחר להפעלת השפה. תרגילים אחרים שיכולים להתאים הם כיווץ השפתיים ועזיבתן כמו בתנועת נשיקה אך בקלילות. הנעת הלשון בתנועה סיבובית בין השפתיים לבין השיניים, כיווץ השפה התחתונה של הפה ועוד.
בתהליכי עבודה עם חולת פיברומיאלגיה כבת חמישים שסבלה מכאבים מתמשכים בכל חלקי הגוף ובעיקר בזרועות, בגב ובידיים התברר כי ריכוז מחשבתי בנקודות מסוימות בכפות הידיים וניסיון לעודד תחושה בהן בעזרת דמיון מאפשר הנעת האצבעות למרחקים, טווחים ואופנים שכבר חשבה שאיבדה. החשיבה על התנועה לאחר תרגול מקום אחר הביאה ליכולת חדשה שלא הייתה כרוכה בכאב. כך נעשה שילוב בין שחרור מכאב לבין לימוד טכניקות תנועה חדשות המגדילות את טווחי וסגנונות התנועה. על פי שיטת פאולה ניתן באמצעות תרגילים מסוימים של אצבעות הידיים לשנות את צורת החזקת הכתפיים והגב, התנועות הקטנות הדורשות ריכוז ולא כוח מאפשרות לשרירים שנחלשו או שהורגלו שלא לפעול מתוך הפחד מהכאב לחזור ולפעול. כמו כן ניתן לשלב הרפיית הקישיון האופייני לחולי פיברומיאלגיה הן בעזרת תרגילים כאלו והן בעזרת תרגילים המשלבים ריכוז מחשבתי ותנועות לא מתוכננות, אישיות למבצע.
נושא נוסף הידוע בשיטת פאולה ומערב צרכים של חולי פיברומיאלגיה הוא האפשרות להעזר בסוגרים כמקור לכוח בהנעת הגוף בעיקר במעברים כמו מעבר מישיבה לעמידה או משכיבה לישיבה. הפעלת הסוגרים למטרות כאלו דורשת כמובן תרגול בהרפייתם ובחיזוקם, כיווצם כדי להקל על מעברים בתנוחות מאפשרת שימוש במקור הפעלה אחר בתנועות הגוף.
1. Yom-Tov, S, Golani, I. Oscillators in human body and circular muscle gymnastics. Med. Hyp. 1993 ;118-22

יום ראשון, אוקטובר 28, 2007

סוד השרירים הטבעתיים

רבות נכתב על הקשר בין השרירים הטבעתים לבין עצמם.נטייתם של אלו לפעול יחד נחשבת אחד הסודות שבשיטה משום שהדרוש לאדם שהורגל להפעיל כוח כדי להפעיל את גופו אינו עוד כוח אלא דווקא הבנת הדרכים העדינות והייחודיות לכל גוף המאפשרות כניסה לתחושות חדשות ולביטויים חדשים של תנועה. עולם אחר של קשרים נמצא בין המערכות הפנימיות להתכווצות השרירים הטבעתיים וזה קשה יותר למעקב. דוגמה לתופעות אלו יכולה להיות מצבי התכווצות של הרחם שניצפו במעקב אולטראסאונד כאשר התלמידה תרגלה כיווצי עיניים . דוגמה אחרת היא שיפור במיקומו של הרחם שאותר בבדיקת גניקולוג בהשוואה למיקומים קודמים וכן שינויים בפעילויות המעיים. גם אם תופעות אלו נצפות לאשורן או מזוהות ע"י סימפטומים הן לא ניתנות להסבר מדויק וגם לא לחיזוי מלא. יש תופעות כמו תחושות קור בעקבות התרגול או שינויים בצורת הנשימה שמתרחשים פעמים רבות במהלך תרגול או בעקבות הרצף הכללי של העיסוק בשיטת פאולה אולם מחקר מעמיק המסביר תופעות אלו טרם נעשה.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...