יום חמישי, אוגוסט 10, 2006

עוד על רצפת האגן ושיטת פאולה

שיטת פאולה מוכרת בעיקר כדרך לטיפול ברצפת האגן אולם יש לה היבטים מגוונים יותר. כמו: מערכת העיכול, פתרון בעיות גב ונשימה. כדאי להכיר את יכולתה של השיטה בתחומים אלו בפני עצמם. בנוסף, לא פעם הפרעה במערכות אלו היא שמחריפה את הבעיה ברצפת האגן. לכן ייחודה של השיטה הוא בערך המוסף שמתלווה לטיפול ונוגע לבעיות גופניות אחרות ובכך גם גורם להתייחסות מעמיקה ויסודית יותר לרצפת האגן. היבט לא מוכר אחר של השיטה הוא ביכולתה להביא לרגיעה וריכוז ואפילו להיבטים מדיטטיביים. אני מאמינה שהחשיבה על רצפת האגן כחלק בלתי נפרד מקיומה הכולל של האישה יכולה להפוך את נקודת החולשה למרכז כוח ועניין מהותיים לכל אישה.בעקבות מודעותי למיעוט המידע על השיטה בציבור בחרתי לפתוח פורום זה שעיקרו בבעיות של רצפת האגן ומזמן גם שאלות על הפוטנציאל של השיטה לפתרון בעיות כוללות או ייחודיות יותר.

יום ראשון, אוגוסט 06, 2006

שיקום רצפת האגן בעזרת שיטת פאולה

שיטת פאולה מוכרת כטיפול לחיזוק שרירי רצפת האגן. סמדר נבו, מורה מוסמכת לשיטת פאולה, מסבירה מהי השיטה הייחודית הזו. מסתבר ששיטת פאולה משקמת ופועלת על כל הגוף. רזי השרירים הטבעתייםאת מתעמלת בחדר כושר, את צוחקת לך בקול, את מתעטשת או משתעלת , רצה במדרגות או קופצת ואז זה קורה : את מרגישה דליפה של שתן. מצב מביך ומטריד. את לא אומרת מילה וממשיכה הלאה כאילו כלום, שלא ידעו ושלא ירגישו סביבך שקרה משהו.
מסתבר שאת ממש לא לבד. נשים רבות סובלות מהפרעות תפקודיות הקשורות בחולשת שרירי רצפת האגן, בעקבות לידות ותופעות גיל המעבר. מחקרים מראים שבין 20-25% מכלל הנשים עד גיל חמישים סובלות מהתופעה ומעל גיל חמישים עד 40% ויותר מקרב הנשים סובלות מהחלשות שרירי רצפת האגן. רוב הנשים אינן מטפלות בבעיה מסיבות לא מובנות וממשיכות לחיות עמה עד להחמרתה. הסקרים מראים טווח של ארבעים ושניים עד מאתיים וארבעים חודשים בין אבחון הבעיה לטיפול בה. חבל שנשים לא מטפלת בבעיה זו שפוגעת באיכות חייהן ואף מונעת מהן לעשות דברים מסוימים מאחר וישנן דרכים פשוטות ולא פולשניות להתמודדות עם הבעיה. החלשות חלקית של תפקוד רצפת האגן בדר"כ מבשרת על החלשות רחבה ומגבילה יותר עם השנים במקרה שהבעיה לא מטופלת. מה גם שבגיל המעבר חלה החרפה שלעתים מחייבת טיפולים ניתוחיים, אלו אינם מחליפים את שיקום רצפת האגן אלא צורכים השלמה כמו שיטת פאולה.אחת הדרכים שאני מאמינה בה ומטפלת באמצעותה היא שיטת פאולה. את שם השיטה אני מניחה שרבות מכירות ומקשרות אותה לבריחת שתן. שיטת פאולה משקמת את רצפת האגן הרפויה אך, היא משפיעה גם על מערכות נוספות בגוף ולכן לטיפול באמצעותה ערך מוסף. מהי שיטת פאולה?הטיפול בשיטת פאולה מבוסס על הפעלת השרירים הטבעתיים בכל חלקי הגוף ומתייחס גם לחלקי הגוף האחרים שאינם שרירי רצפת האגן. שיקום רצפת האגן באמצעות שיטת פאולה מבוסס על הפעלת השרירים הטבעתיים בטכניקות ייחודיות תוך חיזוק הקואורדינציה בין השרירים שבתחתית רצפת האגן ושרירים טבעתיים אחרים בגוף. הפעלת השרירים הטבעתיים שבגופנו כמו עיניים, פה, נחיריים, והפתחים שבתחתית האגן כחלק מתהליך הריפוי והשינוי נחוצים משום שכל השרירים הטבעתיים עובדים בו זמנית. מאחר שכל השרירים הטבעתיים פועלים יחד או מפעילים זה את זה, פעולת שריר אחד יכולה להשפיע באופן ספונטני על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו. אפקט המטוטלת שנוצר בדרך זו מעורר שרירים נוספים והגוף כולו מושפע מפעולת השריר המכוונת. תרגול מתאים של שרירים תקינים יכול לשפר ולחזק את פעולתם של שרירים חלשים.באלו תופעות מטפלת שיטת פאולה? חולשת רצפת האגן ושיבושים במערכת השתן בריחת שתן, דלקות חוזרות בשלפוחית, קושי במתן שתן, (על רקע תופעות שונות וגם לאחר ניתוחי ערמונית או לידות.)
שיבושים במערכת העיכול עצירות כרונית, טחורים, פיסורה, קיבה עצבנית, צרבות.
בעיות וכאבים אורטופדיים כאבי צוואר, בעיות וכאבי גב שונים, כאבי ברכיים, כתפיים וזרועות.
בהריון, כתהליך הכנה ללידה ואחריה, הקלה בבעיות נלוות מתחום כאבי הגב ומערכת העיכול, שיקום רצפת האגן לאחר לידה.
במצבים של : מתח נפשי, קושי בהרדמות, הפרעות תפקוד שונות, עצבנות, חוסר ריכוז, שחיקת שיניים וכאבי לסת. שיקום לאחר אירוע מוחי. אזון דיספרופורציה בין צדי הגוף והקטנת הנזקים הנגרמים מחוסר תנועה או משימוש מוגזם באחד מצדי הגוף.

יתרון שיטת פאולה
מחקר בנושא שליטה במערכת השתן אצל נשים שעשתה מיכל ליברגל מסתיים בימים אלו, המחקר משווה בין יעילות שיטת קגל (פסיוטרפיה )ליעילות שיטת פאולה. המחקר הקיף כמאתיים נשים שבמבחן פד הראו דליפה במאמץ, (דליפה המוגדרת בפעולות כמו:קפיצות, שיעול, צחוק, ריקוד, עליית מדרגות וכד') הנתונים שנאספו עד כה על בסיס מחקר מקדים מראים כי יעילות שתי השיטות זהה סטטיסטית אך לשיטת פאולה יתרונות בתחום שיפור איכות החיים של הנחקרות, מאחר והיא פועלת על כל הגוף. במחקר המקדים על שיטת פאולה נמצא יתרון ביחס לשיפור התפקוד המיני של המשתתפות במחקר. במחקר המקיף היתרון של שיטת פאולה היה ביחס לפתרון כאבי גב.
איפה מטפלים באמצעות שיטת פאולה?טיפולים באמצעות שיטת פאולה ניתנים כחלק מסל הטיפולים המשלימים בכל קופות החולים וכן במרכזים רפואיים כמו שיר"מ שבאסף הרופא, בי"ח רוטשילד בחיפה ושיבא.
סמדר נבו- לאחר הכרות עם מספר שיטות טיפוליות בחרתי לעסוק בשיטת פאולה משום שמצאתי שבנוסף ליעילות השיטה יכולים הן המטופלים והן המטפלת למצוא מרחב אישי וביטוי לנטיות הגוף והנפש שלהם. העבודה הגופנית בשיטה זו מכוונים ליצירת ערך מוסף לפתרון הבעיות הגופניות, הן על ידי פיתוח היכולת ליצור מרחב פרטי ואפשרויות טיפול עצמי ועצמאי והן דרך פיתוח קשב לגוף והבנת הקשרים בין תפקודי הגוף השונים. העיסוק הקודם שלי-כתיבת סיפורים אישיים לימדני לקשר בין נטיות המטופל לסגנון העבודה האישי המתאים לו. גם העצמאות ששיטה זו מקנה למטופל דיברה אל ליבי משום שלאחר תקופה של שלושה חודשים יכולים המטופלים להמשיך לעבוד לבד ואינם תלויים בעזרת מטפל באופן רצוף.
הכתבה מופיעה באתר אסימון: http://www.asimon.co.il



, לתאום יש להתקשר לסמדר-0544893772

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...