יום שבת, אוגוסט 16, 2014

תמונה אישית המדגימה נינוחות תנועות הפה-שיטת פאולה



עמידה יציבה בנוף ההררי של הר רנייר במדינת וושינגטון בארה"ב. גובהו של ההר כ 4.300 מטרים מעל לפני הים.
 הפעם הפה נינוח ולא עסוק בצורת תנועה כלשהי, המשקפיים מסתירים את תנועת העיניים , הידיים מונחות באיזוןחלקי

יום חמישי, אוגוסט 14, 2014

תמונתי במצב כיווץ פה נוח בשיטת פאולה



זוהי תמונתי בזמן טיול בפורטוגל במזג אויר סוער.
מה ניתן ללמוד ממנה שרלונטי לשיטת פאולה?
בעיקר על תנועת השפתיים. כיווץ פה שהוא תרגיל מוכר בשיטה יכול להיות איסוף חלקי כפי שאני מתרגלת כאן
מי שמדמיין את כיווצי הפה או מתרגל אותם לראשונה נוטה לכיווץ  לא נוח, נוקשה, מאמץ ומיותר.
זוהי דוגמה לכיווץ נוח וקל

יום רביעי, אוגוסט 13, 2014

חוקיות התנועה בשיטת פאולה

תרגול שיטת פאולה מאפשר לחוות הפעלה של השרירים הטבעתיים שלא למטרות פונקציונליות בלבד ולהכיר את האופן שבו הספינקטרים עוזרים זה לזה לתפקד טוב יותר בהקשרים פונקציונליים (שחרור צרכים, הפגת מתחים וכאבים, קשיים בתנועה ועוד). יכולת הפעולה העצמית של הגוף מתשנה ומשתכללת במהלך התרגול. הבנת שיטת פאולה ברמה המעשית מבוססת על הפעלת השרירים שמסביב לעיניים, לפה ולנחיריים וכמובן לסוגרים. קבוצת התרגילים הבסיסית מכוונת את המתרגלים לתרגילים כגון: כיווצי עיניים ברמות מאמץ שונות, כיווצי נחיריים, כיווצי פה והפעלת הלשון והפעלת כפות הידיים והרגליים. הקשר בין הספינקטרים שבהפעלתם אנו עסוקים כמובן מאליו בפעולות רבות מתעורר לעתים במהלך התרגול אך באופן שונה. נוסף לתרגילים הבסיסים נוצרו עם הזמן תרגילים המפצלים את הגוף להפעלה לסרוגין של זוגות אברים בגוף. תרגילים אלו מעודדים יצירת מרכז. לדוגמה: כיווץ לסרוגין של העיניים, הפעלת הלשון בתנועה מצד לצד בתוך הפה, כיווץ ושחרור לסרוגין של כפות הידיים והרגליים ועוד. במהלך תרגול שיטת פאולה נלמדת הצטרפות תנועה אחת בעקבות האחרת לצרכים טיפוליים. דוגמאות למצבים אלו הן כאשר המתרגל נעזר בתנועות הפה כאשר הוא מתקשה להניע את העיניים בתנועות כיווציות או את הנחיריים. פעולות כאלו נעשות חשובות במיוחד עבור אנשים המרגישים קשיי הפעלה של הסוגרים בעיתויים מגוונים. 

יום שני, אוגוסט 11, 2014

תרגילי שיטת פאולה המבוססים על רוטציה ומעודדים יצירת מרכז

התנסות קלה בתרגילים כמו כיווץ לסרוגין של העיניים, כיווץ ספינקטר קדמי צד צד, העברת הלשון תוך לחיצה קלה של הקצה פעם כלפי הצד הימני של החיך העליון ופעם כלפי השמאלי, ואפילו אגרוף ומתיחת אצבעות הידיים לסירוגין. כולם שמות של תרגילים המזמנים רוטציה בין שני צדי הגוף וסוג אחר של עבודה. התרגילים הברורים יותר מפעילים את השרירים הטבעתיים הזוגיים, אך ניתן ליצור הפעלה דומה בפה ובסוגר הקדמי דרך שילוב אברים נוספים, לדוגמה הלשון בפה או תנועת רגליים לסרוגין כדי ליצור העברת הכיווץ באופן מחולק בסוגר הקדמי.
למתקשים להסתפק בתאור המצוי כאן חשוב לציין שכוונת התאור היא להביא את הקורא ליתר הבנה של התהליך ולא לביצוע דרך הקריאה בלבד. כמו כן התרגול בשיטת פאולה מזמן שינוי בדרך החשיבה על הגוף במובנים רבים, אחד החשובים שבהם הוא האפשרות להעזר בחלקי הגוף האחרים הנוטים לעזור וקשורים דרך קרבתם הפיסית או הנוירולוגית לאיבר שאנו רוצים להפעיל. זאת בניגוד למקובל בשיטות רבות של חינוך גופני המעודדות הפרדה לשם חיזוק. הדוגמה הקלה לעניין זה היא בבואנו לכווץ את העיניים באופן המפריד בינהן בתרגיל הקרוי  "כיווץ לסרוגין של העיניים", ניתן בתרגיל זה לדחוף את העין המתכווצת בעזרת הפה כדי להקל על הכיווץ. או לכווץ פעמיים בכל פעם כאשר הכיווץ הראשון מכוון להיות קצר והשני ארוך. 

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...