יום שבת, יולי 19, 2014

חזרתיות בתרגול שיטת פאולה וחשיבותה

אחד העקרונות החשובים בשיטת פאולה הוא הפעלת שרירים בגוף במקום אחד מתוך חזרתיות כדי לגרום להובלה של התנועה בגוף כולו ולהניע שרירים שמתקשים בפעולה ובתנועה. רוב התנועות מתרחשות ללא הפעלת כוח, התנגדות או מאמץ. דבר זה יוצר שינויים בהרגלי התנועה ובהרגלי החשיבה על הגוף. לדוגמה: השינוי החשיבתי יכול לקדם איזון גופני וקשב חדש לגוף. ההיכרות עם הפעלת הגוף כשני צדדים משני צדי עמוד השדרה מאזנת צד חלש. יצירת קשר בין הסוגרים הקדמיים ושרירי הפנים כקו אחד דמוי עמוד שדרה קדמי מסייע להפעלת צד חלש או פגוע, תפקוד הסוגר הקדמי מסייע למרכז את תנועת הגוף כולו. כל אלו מלמדים את מי שמתנסה בשיטה כישורים חדשים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף. דבר זה נעשה הן דרך תרגול פשוט והן באמצעות ריכוז מחשבתי המעורר ריכוז גופני.


יום שישי, יולי 18, 2014

תנועה במצבי ישיבה לפי שיטת פאולה

התרגול בישיבה מגדיל את היקפי התנועה של הגב, הכתפיים והצואר למרות הצפיות המעטות מתנועה בישיבה. לעתים התנועה הקטנה היא שמביאה לתנועה גדולה והמתרגל מתוודע למגוון תנועתי המעודד שימוש מלא יותר בכיסא. התרגול בישיבה רצוי שיעשה תוך כדי הישענות אל מסעד הכסא לכל אורך הגב או תוך הצמדת הגב התחתון אל המסעד.

עידוד תנועות קטנות במהלך יום העבודה תוך כדי ישיבה או בהפסקות עמידה קצרות ימנע הצטברות של כיווצים שרבים רגילים אליהם עד שאינם שמים לב לקיומם, יקדם הרגלי ישיבה בריאים וישנה את מצב הגוף. פעילויות המתאימות למצבי ישיבה כוללות הפעלות קלות של אצבעות הידיים כדי למנוע חוסר איזון בתנועת הידיים. שינוי מנח העורף בעזרת הנעת הפה. תנועתיות של האגן המאפשרת את הצמדת שקע המתנית אל הכיסא והרפייתו ועידוד תנועה בגב העליון באמצעות תנועות הידיים.

יום חמישי, יולי 17, 2014

מתי מוטב להשתמש בתרגילי שיטת פאולה בישיבה



מצבי ישיבה ממושכים מחזקים נטייה לסבול מכאבי גב. הרקע לכך הוא מבנה עמוד השדרה של בני האדם. מבנה זה כולל שלוש קשתות (לורדוזות): שתיים קעורות ואחת קמורה. הקעורות הן הלורדוזה הצוארית הנמצאת באזור עמוד השדרה הצוארי והלורדוזה המתנית בגב התחתון. הקשת הקמורה נמצאת באזור חוליות קשת החזה. הקשתות האלו מכונות גם שקעים, אלו נוטים להתקצר בהעדר תנועתיות. הקיצורים בשקעים מעודדים כאב והכאב גורם לרצון להמעיט בתנועה יותר מקודם שכן תנועה ללא הכוונה מקצועית מגבירה לעתים חלק ממצבי הכאב. המעגל הסגור הזה מעיד על כך שרוב בני האדם שסביבת עבודתם כרוכה בישיבה ממושכת זקוקים לתנועה בישיבה. מצב עמוד השדרה מושפע הן מסוג התמיכה שמקבלים השקעים במצבי ישיבה דבר המתאפשר בכיסא ארגונומי והן מתנאים נוספים הכרוכים בישיבה כגון: הכוונת העיניים אל מסך המחשב, שימוש יתר ביד המניעה את העכבר בהשוואה ליד האחרת (לרוב יד שמאל), ומיקום כפות הרגליים ביחס לרצפה. שימוש נכון בכיסא ארגונומי ובתרגול שיטת פאולה בישיבה יכול לאזן את הבעיות המתעוררות בגוף הנמצא בתנאי ישיבה ממושכים. לדוגמה- הנחת כפות הרגליים באופן מלא על הרצפה מסייעת לזוית נכונה ביחסי האגן והגב. רוב האנשים מארגנים את גופם לישיבה בריאה על ידי הנחת הרגליים ביחס לאגן והאגן ביחס לגב בזויות של תשעים מעלות. שימוש נכון בתנאים אלו יהיה הנעת כפות הרגליים תוך העברת המשקל מהעקבים לבהונות.

תרגילים
o       במצבי שימוש ביד אחת בלבד אגרוף של היד שאינה פעילה והרחקת האצבעות לסרוגין. במצבים שהעיסוק העיקרי הוא קריאה והידיים אינן נדרשות לעשות דבר אפשר לאגרף יד אחת ולהרחיק את האצבעות ביד האחרת לסרוגין.
o        אחיזת הזרת מעל לקמיצה כאשר גב היד מופנה אל הרצפה. הגב והכתפיים נעים לאחור אם מתעורר צורך בכך. התרגיל מיועד להרחיק את השכמות, לפתוח את הכתפיים ולאפשר היצמדות של הגב העליון אל מסעד הכסא. אפשר לקשור את האצבעות זו לזו בצורה שתוארה קודם לכן בעזרת אגד מדבק.
o        גלגול השפה העליונה של הפה כלפי האף כאילו יש לאחוז עיפרון בין שניהם.
o       מעבר ממצב שבו העקבים נלחצים אל הרצפה והבהונות מתרוממות אל מצב שבו הבהונות נלחצות אל הרצפה והעקבים מתרוממים.
o       לחיצת האגודלים פעם אל האצבע ופעם אל הזרת. תנועות אלו משפיעות על מיקום האגן ומניעות אותו. התנועות של האגן הן קלות, כמעט בלתי נראות למתבונן ומזמנות תנועתיות קלה בגב.



תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...