יום שבת, יולי 13, 2013

רצפת האגן וגיל המעבר בשיטת פאולה

החידוש שמכניסה שיטת פאולה בבואה לשקם את רצפת האגן ולהציע תחזוקה קבועה הוא בתפיסה ההוליסטית של הגוף. מאחר שהתרגול יכול להיות עצמאי ואישי עדיף בגיל המעבר לראות את שיטת פאולה כדרך לטיפול יסודי וארוך טווח באיכות החיים של נשים רבות. התרגילים כוללים מצבים ושינויים בתנועה הכללית של הגפיים והפרקים והשינוי המתרחש בגוף האישה יכול לכלול התייחסות להגמשת המפרקים, הבנת השילוב בין תנועת אצבעות הידיים ומיקום הכתפיים ובין אלו למיקומו של האגן, הבנת הקשר בין היציבה לבין השליטה בסוגרים, תנועת כפות הרגליים ועוד.

יום שישי, יולי 12, 2013

תנועה חופשית של הגוף בשיטת פאולה

תנועה חופשית ניתן לכוון דרך מגע בשקעים של כפות הידיים וכפות הרגליים ובשקעים שלאורך עמוד השדרה. הפעלתם מעוררת קשר בינם לבין שרירים טבעתיים אחרים באופן הדומה לקשרים שבין כל השרירים הטבעתיים.  דרך ההתנסות ולימוד השיטות להפעלת השקעים ניתן לפתח תנועה חופשית שמתאימה הן לבעיות במערכת הגב והשלד או לטיפול בילדים והן לעידוד תנועה חופשית המשולבת בתרגילים שונים. כאמור שתי קבוצות מובהקות של שקעים נכללות בהגדרה זו, האחת בכפות הידיים ובכפות הרגליים והאחרת בשקעים הנמצאים לאורך עמוד השדרה: בעורף, בין השכמות ובגב התחתון. כמו כן לאחר התנסות מסוימת בשחרור הגוף ובתנועה דרך שקעים אלו ניתן לצרף אליהם את שקעי המרפקים והברכיים שתנועתם כמובן שונה ובהתאם לכל שונה גם היכולת ליצור עימם מגע.
ההוראה המקובלת לתלמיד המנסה ליצור קשר עם השקעים היא ללחוץ עליהם בעזרת אחת האצבעות, (רצוי בעזרת האצבע המורה), להניח ללחיצה ולחפש אופן תנועה שיעודד המשכיות של ההרגשה שהלחיצה עוררה. מובן שאין ביכולתו של המתנסה לחוש את המקום בדומה לתחושה שנוצרה במגע אך הניסיון להגיע אל ההרגשה הנ"ל מביא לתנועה בלתי מתוכננת שהיא העיקר. לתלמידים רבים קל יותר להכיר לראשונה את השקעים ואת הפעלתם דרך כפות הידיים שבהן השקע המדובר נמצא בין מרכז כף היד לכריות שמתחת לאצבעות ובדרך כלל איש אינו טועה באיתורו. קל יותר לחוש בו כשמקמרים מעט את כף היד. הלחיצה עליו מעודדת קיפול חלקי של כף היד והמשכיות הקשר המודע בתנועה שהיא לרוב קלה יותר כאשר מנסים לייצר קשר בין שתי כפות הידיים, לדוגמה- על ידי החזקתן זו מול זו ושילוב התנועה בכל יד בנפרד תוך תנועה מקבילה של שתי הידיים. 

יום חמישי, יולי 11, 2013

תשובות לשאלות חוזרות על שיטת פאולה

באיזה אופן מסייעת שיטת פאולה להחלמה מניתוחים?
הדבר שונה מתחום לתחום, בכל הקשור לניתוחי גב ומפרקים מאחר שהשיטה מבוססת על תנועות קטנות ביותר היא יכולה לזרז את משך ההחלמה כי אינה פוגעת בהוראה להימנע מתנועה ויחד עם זאת מייצרת תנועה קלה המעודדת החלמה. בתחומים כמו מערכת השתן תרגול שיטת פאולה מזרז את החזרה של המערכות לפעולה והן מחזק את השרירים שנחלשו לפני הניתוח או בעקבותיו. הניתוחים החדשים בתחום כמו השתלת סרט להרמת השלפוחית מצליחים למשך זמן ארוך יחסית אם לאחריהם נעשה הן תרגול של השיטה.
האם צניחה של דופן הנרתיק ניתנת לתיקון על ידי שיטת פאולה?
 ברוב המקרים כן, אך יש הן מצבים שהשיפור אינו מתמיד. הדבר כרוך הן באורח החיים של האישה ובהיקף התרגול שלה.
האם טיפולים בשיטת פאולה בתחום רצפת האגן יעילים בכל הגילים?
כן, כלומר מגיל ארבע ועד מאה ועשרים. באופן כללי הגיל אינו משפיע על יכולת התרגול של שיטת פאולה. לעתים יש יתרונות וחסרונות למצבים הורמונליים כגון: לאחר לידה ההורמונים מסייעים לשינויים לטובה במהירות רבה יותר מאשר במצבים אחרים. לעומת זאת בגיל המעבר השינויים ההורמונליים דורשים זמן טיפול ארוך יותר יחסית לממוצע
מהם סוגי ההשפעה של השיטה על מחלות קשות?

קבוצת ההשפעות נעה בין קבוצות שונות של מצבים, בינהן השפעות שקשורות למיעוט תנועה אצל חולים רבים ועבורם התנועה הקטנה ששיטת פאולה מאפשרת מעודדת ומזכירה יכולות שנשכחו בגוף. אצלם ההשפעה של התנועה היא נפשית ופיסית גם יחד. קבוצה אחרת של חולים במחלות קשות חשים עצמאות תנועתית עקב התרגול העצמאי. קבוצה זו מושפעת לטובה מהיכולת לתרגל לבד ולחוש שינויים גופניים בעקבות התרגול, חולים במחלות קשות צפויים לעתים לאיבוד השליטה בסוגרים. לימוד השיטה כאשר האדם נמצא בשלבים עצמאיים יעיל יותר מאשר כשהוא נמצא בתהליכי איבוד שליטה, זאת משום שניתן לעורר תחושות בסוגרים מרחוק דרך שרירים טבעתיים שיש בהם שליטה. כמו כן כאשר מדובר במחלות הקשורות בקישיון שרירים האדם יכול ללמוד לבדו להרפות דרך תרגילים מסוימים.

יום רביעי, יולי 10, 2013

תרגול פאולה בהריון ובמהלך לידה

תרגול שיטת פאולה במהלך הריונות מסייע לנשים בתופעות הנלוות להריון ובמהלך הלידה גם יחד. מקצת מהתרגילים דרושים בשני המצבים ואחרים ייחודיים לכל מצב ומצב. התרגילים הנלמדים במהלך ההריון מוטבעים בגוף ומאפשרים לנשים לעזור לעצמן במהלך הלידה בכמה דרכים: עידוד התכווצויות הסוגרים ואת היפתחות תעלת הלידה הן בעזרת תרגילים המופעלים מאזורים מרוחקים כגון הידיים, טבעות העיניים והפה, והן על ידי הפעלה מְכוּוֶנֶת וישירה של אזור האגן עצמו.  השתתפותה הפעילה של היולדת בכיווצים מונוטוניים של הסוגרים, העיניים והפה יכולה לעודד את הצורך הספונטני של הגוף ביחס לקצב הצירים ולהתכווצויות הרחם. כל זה  תלוי אמנם בנכונותה האישית של היולדת להיכנס למצבים שבהם השליטה העצמית רופפת. 

יום שלישי, יולי 09, 2013

שחרור גפיים וכאבים בשיטת פאולה

כדי לעודד תנועה לא מתוכננת בגפיים ניתן להתחיל מגרוד מודע של שקעי המרפקים והברכיים ולהמשיך לנסות לחוש את המקום או לדמיין גרוד, דבר זה מעודד תנועות חדשות. אפשרות זו יעילה במיוחד לאנשים הסובלים מכאבי כתפיים שכן ההפעלה הראשונית של שחרור הכאב מהמרפק משחררת את הכתפיים מרחוק. תגובות דומות מתרחשות אצל אנשים שמפרקי הירך והקרסול שלהם תפוסים באופן כרוני. מתברר כי הפעלת שקעי הברכיים היא דרך קלה יותר לשחרור מאשר עבודה ישירה.
דוגמאות לתרגילים בתחום זה:
·                                הנעת הידיים מתוך שקעי המרפקים בתנועות מעגליות קטנות ההולכות וגדלות לפי יכולת המתרגל כאשר המרפקים נשענים על המזרון וכפות הידיים משוחררות.
·                                הנעת אצבעות כפות הידיים בתנועות קלות כלפי מרכז כף היד והרפיית התנועה לסירוגין. הן התנועה כלפי המרכז והן ההרפיה מוטב שיעשו מתוך חשיבה על מרכז כף היד כמקור התנועה. ניתן לבצע את התרגיל בשכיבה כאשר גב היד פונה אל הרצפה וכל הזרוע מונחת, או כאשר האמה מורמת והמרפקים מושענים על המזרון.

·      תרגול הקשר עם שקעי כפות הרגליים- אפשר להתחיל מאביזר כמו גולת משחק של ילדים או כדור עץ קטן. גלגול הכדור תחת כף הרגל הן בישיבה והן בשכיבה מעודד את האפשרות לחוש את השקעים. עדיף בשלב מסוים להניח לאביזר ולפנות לניסיון מכוון לחוש את שקעי כפות הרגליים בין אם על ידי גלגול כף הרגל מצד לצד או מהבהונות כלפי העקבים ובין אם בכל דרך שהמתרגל מוצא שנוחה לעורר הרגשה בשקעים טובה. 

יום שני, יולי 08, 2013

שחרור מתחים בשיטת פאולה

הכוונת התלמיד להרפיית הפה או להפעלה מגוונת שלו בין אם דרך כיווצים של השפתיים או תרגילי לשון היא אחת הדרכים להביא לשחרור העורף והצוואר, לאזן בין הספינקטרים ולשנות את זוית ההחזקה של השלד. אנשים רבים מרכזים מתחים בצורות התנועה של הפה והלסתות. לימוד דרכים לשחרר מתח כזה תוך כדי תפקודים אחרים כמו נהיגה או ישיבה מול מחשב משפיעה לטובה על שחרור מתחים.

אנשים הסובלים ממתחים שונים ורוצים להעזר בפה כדרך לשחרור מתחים יכולים לנסות תרגילים המעודדים הפעלה בלתי שגרתית של השפתיים, הלסתות והלשון. פתיחת הפה באופן שונה מהרגיל על ידי הפלת הסנטר, הנחת הלשון על החיך התחתון, הרחקת הלחיים מבפנים או ניסיון להרחיב ולהאריך לסירוגין את פתיחת השפתיים, כולן פעולות היכולות להילמד תחילה ביתר קלות בשכיבה ואח"כ במהלך התפקודים השונים. תרגילי לשון כמו תנועות מעגליות של הלשון בין השיניים לשפתיים, העברת הלשון פעם לימין ופעם לשמאל כך שבכל פעם הלשון לוחצת צד אחר של החיך העליון או את השן האחרונה בכל צד מספר פעמים משנה את החזקת הפה ויכולה להשפיע על תחומים אחרים.

יום ראשון, יולי 07, 2013

טיפ חשוב לכיווצי רצפת האגן בשיטת פאולה

       הצמדת אגודל לאצבע ולחיצתן זו לזו בזמן כיווץ הספינקטר הקדמי בכל יד בנפרד ובשתי הידיים באותו הזמן עוזרת להעלאת היכולת לחוש את הספינקטר הקדמי, לכווצו באופן קל ולהפרידו מהאחורי. התמונה הבאה מציגה את אחת הדרכים להצמדת האצבעות. יש נשים החשות ביתר קלות את הספינקטר הקדמי כאשר הן מצמידות את האגודל אל האצבע והאמה גם יחד, כך שקשה להמליץ רק על דרך אחת המעודדת את ההפרדה בין הספינקטרים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...