יום שני, ספטמבר 07, 2009

מהי שיטת השרירים הטבעתיים

שיטת השרירים הטבעתיים- שיטת פאולה היא שיטת התעמלות שפותחה בישראל על ידי פאולה גרבורג. השיטה מבוססת על חיזוק השרירים הטבעתיים (Sphincters) הרצוניים, בגוף על ידי תרגילי התעמלות, כאשר תוך כדי פעילות, מעורבים גם שרירים אחרים ובעצם הגוף כולו מגיב לתרגול. על פי תיאורית השיטה, שימוש בשרירים טבעתיים (מסביב לפה, לעיניים, לשופכה) באזור מסוים, גורם לחיזוק שרירים טבעתיים גם באזורים אחרים.
העקרון העומד בבסיס שיטת פאולה, שכל הסוגרים בגוף עובדים בו זמנית, ומשפיעים זה על זה יכול לסייע לנשים שאינן מסוגלות להפעיל את הסוגרים באזור האגן, אך מסוגלות להפעיל שרירים טבעתיים במקומות אחרים כמו בעיניים ובפה אשר קל יותר להפעילם. שרירים אלה מגרים את שרירי רצפת האגן בדרך עקיפה וגורמים להם להתחיל לעבוד. (1). התיעוד המחקרי על יעילות השיטה היה מועט (1, 2). בשנת 2005 התפרסם ניסוי קליני ראשון, אשר בדק את יעילות שיטת פאולה לעומת שיטה אחרת כטיפול בוגיניסמוס. כמו כן נערכו שני ניסויים קליניים אשר בדקו את יעילות השיטה כטיפול בדליפת שתן במאמץ (4). נשים רבות טופלו לאורך השנים בשיטה כטיפול לצניחות אברי האגן, אי שליטה על הסוגרים, בזמן ההריון, כהכנה ללידה וכתרגול לאחר הלידה. כמו כן, נשים פונות לטיפול גם בבעיות של מערכת העיכול, דיכאון, כאבי גב ושיקום לאחר תאונות ועוד.
כמיילדת וכעוסקת בבריאות נשים אני רואה חשיבות רבה לחיזוק שרירי רצפת האגן, בבחינת הבסיס ליציבה, לפעילות הסוגרים ולתפקוד המיני. בסדנה יפתח צוהר להתנסות בתרגילים השונים, תוך התייחסות לרצף של בריאות- חולי המיוחד לנשים.

יום רביעי, ספטמבר 02, 2009

סגנונות הדרכה וטיפול בשיטת פאולה

המושג "מורה" בהבדל מ"מטפל" מקובל בכמה שיטות ריפוי כמו שיטת פלדנקרייז, שיטת אלכסנדר ושיטת פאולה. מעבר לעניין המסורתי הטמון בכך קיימת כמובן עמדה חשיבתית שונה וייחודית בהשוואה לשיטות המשתמשות במושג "טיפול", כוונת היוצרים הייתה ועודנה לומר שהאדם המגיע ל"שיעור" או למפגש בתחומים המדוברים לומד להיות עצמאי בשימושיו בשיטה ויותר מזה מיישמה הלכה למעשה בפרטים שונים ורבים של חייו וברצף התנהגותו הגופנית. גם אם יש בדבר קושי בשלבי ההכרות הראשונים עם השיטה וגם אם התכוון הלומד להיות פסיבי יותר משהשיטה מאפשרת אין ספק שהשתתפותו בתהליך היא חלק בלתי נפרד מהשינוי הגופני המזומן לו ובכך הוא מכין עצמו לעצמאות גופנית בטיפול בבעיותיו.
דברים אלו רלוונטים כל עוד מדובר בעבודה יחידנית שהיא הרווחת ביותר בשיטת פאולה. לאחרונה גדל היקף הפעילות בקבוצות קטנות בשיטה, דבר שהוא אפשרי אם כל המשתתפים חולקים בעיה אחת או שתיים דומות. הקבוצות הן קטנות מהמקובל ברוב השיטות, בין שישה לשמונה משתתפים ויכולות להתאים גם למניעה וגם לטיפול בבעיות מינוריות. העבודה בקבוצות צריך שתהיה מתוכננת מראש ומובנית ככל שניתן, בשונה מעבודה יחידנית שבה תכנון מראש יכול להפריע לדיוק שבהתאמת התרגיל למתרגל, בקבוצה הדברים שונים. תפקיד המורה בקבוצות הוא ליצור את השילוב ההכרחי בין הקשבה עצמית ואישית של כל משתתף לגופו לבין עבודה של רוב האנשים בקצב דומה אם כי לא אחיד. מאחר שההנחיות ניתנות תוך מתן מרחב לזמן אישי ושונה בביצוע, יכול המתרגל שרוצה בכך להמשיך תרגיל שמטיב עימו גם אם הקבוצה קיבלה כבר תרגיל חדש, וחשוב להקפיד על תזכורת זו. כמו כן עדיף להזכיר למשתתפים שלא לחקות זה את זה דבר שהוא רצוי בקבוצות מסוג אחר, שכן אופן הכיווץ או קצב התנועה הכרחי שיהיו אישיים. פעמים רבות עולה השאלה מה עדיף-עבודה קבוצתית או יחידנית ומובן שאין תשובה אחידה בעניין. קבוצות בשיטת פאולה הפועלות במבשרת מופרדות לגברים ונשים שלא מתוך כוונות דתיות אלא משום שעצם המחשבה על הסוגרים כחלק מתהליך התרגול קלה יותר למשתתפים בני אחד המינים מאשר כשהיא נעשית בקבוצות מעורבות.
בשבוע הראשון לאחר חג הפסח ייפתחו קבוצות תרגול לתקופות של שניים עשר שבועות בנושאים הבאים:
• קבוצה לחיזוק רצפת האגן והגב עבור נשים
• קבוצה לגברים הסובלים מבעיות גב.
המעוניינים במידע או בהתנסות ללא תשלום מוזמנים לפנות לסמדר נבו 0544893772

יום שלישי, ספטמבר 01, 2009

ערב הסברה והתנסות במבשרת-שישי בספטמבר

ערב הסברה והתנסות בנושא רצפת האגן יתקיים במבשרת בשישי לאוגוסט בשעה 19.00 בקליניקת קורן, רח' מבוא נעמה 11
הארוע אינו כרוך בתשלום ומיועד לנשים בלבד. הנושא המרכזי-חיזוק רצפתהאגן והגב בהיבט הוליסטי יודגם דרך תרגילים ויוסבר לאחר התרגול
לפרטים נוספים סמדר נבו 0544893772

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...