יום שלישי, יוני 30, 2009

הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים

ההגדרה "ילדים עם צרכים מיוחדים" כוללת קבוצות רבות, מהספקטרום האוטיסטי ועד ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, פגיעות מוחיות, היפוטוניה ועוד, בדר"כ נוטים המחנכים וההורים לפנות לטיפול בשיטת פאולה כאשר יש בעיה של שליטה בסוגרים, וזו אכן בחירה נכונה. בנוסף לשינויים שחלים ביכולתו של הילד לשלוט בסוגרים חלים גם שינויים אחרים, הן הילד והן המטפל נפתחים לעולם שלם של סגנונות תנועה והשפעה הנוגעים לשיטה. שחרור רגשי שמתחיל דרך תנועה חופשית, פיתוח או חיזוק הרגשת המרכז הגופני והפיסי, עלייה ביכולת הריכוז המחשבתי והגופני וכן הכרות עם דרכי הרגעות אישיים על פי צרכי הילד המתאימים לרוב למצבי לחץ חולפים. מאמר זה מציג את עקרונות השיטה בהקשר של עיכוב התפתחותי באופן כללי ואינו נותן דוגמאות על פי הגדרות המאבחנים ובעלי התחומים.
הטיפול בשיטת פאולה מבוסס לרוב על תרגילים שהמטופל מבצע באופן עצמאי ללא מגע ותוך מעקב של המטפל/ת אחר תגובות נלוות בגוף שהן לב השיטה. הדברים שונים כאשר מדובר בילדים בכלל ובילדים עם צרכים מיוחדים בפרט. עירור היכולת לריפוי עצמי הגלום בכל ילד ואדם ע"י הפעלה ישירה ועקיפה של השרירים הטבעתיים הוא אישי ומתגלה באופן שונה אצל כל פרט. המניפולציות התנועתיות והתרגילים שמאזנים את הטונוס והשליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים צריכים להיבחר על בסיס הצפייה באופן הפעולה של המתרגל, ביכולתו להבין את התרגיל ולקיימו במשך רצף זמן מינימלי. רצף זה הוא שמעורר את התגובות הנלוות החשובות כל כך כדי שהשינוי יהיה גם מתוך הגוף ולא מתוך חשיבה בלבד. לדוגמה-כיווץ חוזר ונשנה של העפעפיים, תרגיל שיש לו פוטנציאל רחב כמו שינוי צורת הנשימה, הרגעות, או תנועה ספונטנית של הסוגרים, בהונות הרגליים, הפה או הידיים. תרגיל כזה יכול להתאים לצרכים רבים ותפקיד המטפל המכוון אדם בוגר ועצמאי לעקוב אחר התגובות הנלוות ואחר אופן ביצוע התרגיל, לעודד ולכוון לדרכי הפעלה המתאימות ביותר למטופל. לעומת זאת בעבודה עם ילדים שהתפתחותם מתאחרת גם אם תרגיל כמו כיווצי עפעפיים דרוש או מתאים להם דרושה בנוסף לא פעם גם מניפולציה שמאפשרת לילד להתמיד בתרגיל בין אם ע"י שילוב מגע, תאורים דמיוניים או קולות ותנועה חופשית וכללית. עידוד התנועה החופשית או פיתוח התרגילים תוך כדי שיתופו של הילד כדי לעודדו להיות אקטיבי בפעילות חשובים ביותר ליכולתם של ילדים להתמיד בהתקדמותם בעזרת השיטה. לדוגמה: כיווצים חזקים ופתיחה מלאה של העיניים המעודדים כתגובה נלוית פעילות דומה של הפה, אצבעות הידיים ובהונות הרגליים גורמים לילד להעזר באופן מודע באותם אברים כאשר אינו מצליח לשלוט בסוגרים.
ההעזרות בשיטת פאולה לגבי מגבלות תנועה הייחודיות לגיל הילדות קשור בדר"כ בילדים עם C.P.אשר תרגול השימוש באברים שיש בהם יותר שליטה מעודד את פעילותם של אברים שחסרה בהם שליטה. וכן לילדים היפוטוניים או לילדים היפראקטיביים, המגע במקומות כמו כפות רגלים וידיים, ירכיים או מצח בהשראת שיטת פאולה מייצר תנועה שהגוף לא היה מסוגל לה עד כה, חלקה של השרירים הרצוניים וחלקה של השרירים הפנימיים, החלקים.

יום ראשון, יוני 28, 2009

קבוצה לחיזוק רצפת האגן-הפתיחה מחר

מחר יום ב' תיפתח קבוצה לחיזוק רצפת האגן ברח' צונדק 30 ברמות,המפגשים יתקיימו בהנחיית סמדר נבו-0544893772

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...