יום שישי, ינואר 05, 2007

שימוש בשיטת פאולה במהלך לידות וקיצור משכי לידה

סמדר נבו-מורה מוסמכת לשיטת פאולה
יתרונות השימוש בשיטת פאולה במהלך לידות מתקיימים בכמה רמות: ההשפעה המשולבת שיש לשיטה על איכות הנשימה של היולדת ועל קצב ההתכווצויות של הרחם מקל על הכאבים ומקדם את קצב הלידה בו זמנית. האפשרות להשתמש בתרגילים עדינים המפעילים שרירים שלא תמיד נשים יודעות לשלוט בהם במכוון מעלה את הביטחון של היולדת ואת יכולתה להרגע ולעזור לעצמה להתקדם בלידה בו זמנית. היכולת של נשים שהתנסו בשיטת פאולה לפני הלידה להכיר תחושות עדינות הקשורות לסוגרים בפרט ולשרירים טבעתיים בכלל מעלה את ההבנה הכללית של תחושות חדשות ואת היכולת להשתמש בהן. הלידה בעזרת שיטת פאולה מונעת לחיצות חזקות מדי המזיקות לרצפת האגן של האישה לאחר הלידה. ההכנה ללידה בשיטת פאולה מגמישה ומחזקת את האגן ותנועתו.
הרקע וההסבר הכללי של יתרונות אלו קשור בדרכים שונות בעובדה שהפעלת השרירים הטבעתיים במקומות שונים בגוף כמו עיניים, פה, נחיריים, ושילוב נשימות וכיווצים של האגן משפיעים גם על הפתחים שבתחתית האגן, מסייעים להתכווצותם באופן ספונטני וכך מעודדים הכישורים הקיימים בגוף במצב לידה לפעילות מלאה. ההתכווצויות הספונטניות ושיתוף הספונטני והסימולטני של שרירים שונים בטכניקות ייחודיות משנה את אופן הפעולה של אזורי הלידה או את יכולת ההתכווצות וההרפיה של שרירים שהתכווצותם השתבשה או הואטה במהלך הלידה. במהלך לידות יכולה היולדת שהתנסתה בשיטת פאולה לעודד את התכווצויות הסוגרים ותעלת הלידה ממקומות שונים ורחוקים כמו עיניים, פה, ידיים ולשלבם בהרפיות המקלות על הכאבים.
כמה טיפים שיתאימו להבנת ההבדלים בין תרגול השיטה בהריון, במהלך הלידה ולאחריה, מושגים שיחזרו פעמים רבות במאמר זה הם "ספינקטר קדמי" ו"ספינקטר אחורי". ספינקטר קדמי מכוון לשני הסוגרים הקדמיים גם יחד, הנרתיק והשופכה. הספינקטר האחורי הוא בעצם שרירי הרקטום. ההפרדה בינהם בתרגול אינה קלה לנשים רבות ויכולה עם הזמן להקל הן בהכנה ללידה והן בשיקום לאחריה.
תרגול השיטה בהריון: חשוב לדעת ששיטת פאולה עלולה לעודד התכווצויות לא רצויות בשלבי הריון מוקדמים, זוהי אחת הסיבות שטיפים הניתנים כאן לא יכולים להחליף עבודה עם מורה מוסמכת אלא מיועדים להבנת דרך החשיבה והפעולה של השיטה. נשים החוות התקשויות במהך ההריון מוטב שיתנסו בשיטת פאולה רק לקראת החודש התשיעי. בכל מקרה חשוב לא להמשיך ולתרגל אם חשים התקשויות כלשהן במהלך התרגול. בדר"כ די בהפסקת התרגול להפסיק את ההתקשויות.
כמה תרגילים הם חשובים ובסיסיים בשימוש בשיטת פאולה בהריון, הראשון בהם הוא לשים ידיים על העיניים בשכיבה על הגב או על הצד ולשים לב לתחושות המתעוררות ולמצבו הכללי של הגוף. חשוב לא ללחוץ את כפות הידיים אל העיניים אלא ליצור שקערורית שתזמן פעילות של העיניים בזמן שהידיים מונחות עליהן. תרגיל שני בחשיבותו-לשכב עם כף יד ימין פתוחה באצבעות פשוקות ולהרפות את הכתף ע"י תשומת לב לקשר בינה לבין אצבעות כף היד. כף היד יכולה וצריכה להיות פעילה בשני אופנים, הן באיתור המיקום של היש ביחס לגוף וזוית המרפק שמזמן כמה שיותר רגיעה של כל צד ימין והן ביצירת קשר בין מתיחות והרחקות שונות של האצבעות באופן המשנה את צורת מונחות הכתף. תרגיל שלישי: כיווצים קלים של העיניים, העיניים יכולות להיות עצומות או פקוחות לפי העדפת המתרגלת, הכיווצים יכולים להעשות בקלילות כאילו מדובר ברצף של קריצות או ניסיון חוזר של העפעפיים לגעת במרכז העין, תרגיל זה יכול לזמן תגובות נוספות בפנים ובאזור הנרתיק. עדיף להמשיך ולהתרכז בכיווצי העיניים ולאפשר לתגובות הנוספות להמשיך באופן ספונטני בגוף וכעניין משני.
תרגילים למהלך הלידה: תרגיל מרכזי בזמן הלידה המתאים גם לסוף ההריון נקרא ש ארוך, נושמים רגיל ומוצאים את האויר תוך כדי השמעת הצליל שששש וכיווץ ממושך של הספינקטר הקדמי. חשוב לאפשר לספינקטר להיות מכווץ כל זמן הוצאת האויר והשמעת השששש, אם יש קושי בכיווץ ממושך אפשר לעזוב ולכווץ שוב או להצמיד בכל יד בנפרד את הבוהן לאצבע. כיווצים קלים של הספינקטר הקדמי גם הם חשובים למהלך הלידה ולהתקדמותה. וכן כיווצים קלים של העיניים שהוזכרו קודם. במהלך הלידה ניתן לשלב כמה תרגילים שחשיבותם בעיקר להפגת כאבים ולעדוד תנועה של האגן. לדוגמה-אגרוף יד אחת בעוד האחרת נפתחת והאצבעות בה נפשקות ונמתחות, יש להחליף בין הידיים שוב ושוב ולנסות לשנות את מיקומן לפי הצורך של הגב ושאר הגוף בהפגת כאבים. פתיחה גדולה של הפה לזמן ממושך יכולה גם היא להפיג כאבים שכן מתח רב מצטבר בפה גם שלא בזמן כאב והשחרור של הלסתות והעורף מזמן שחרור של מקומות נוספים. בפתיחת הפה אפשר לשלב דמיון כמו לחשוב שכדור קוצים המוחזק על הלשון עובר מפינה לפינה בפה מבלי לגעת בדפנות השונות. כיווץ לסרוגין של הספינקטר הקדמי והאחורי יזמן תנועה ושחרור של האגן.
שיקום רצפת האגן לאחר לידה הוא נושא ארוך ומורכב ויש לזכור שטיפים הניתנים בכתב לא יכולים להחליף עבודה טיפולית במקרה של נזקים והחלשות ניכרת. חשוב לציין שכל התרגילים שהוזכרו קודם לכן ובמיוחד-כיווצים קלים של העיניים, ש ארוך וכיווצים של הספינקטר הקדמי יקלו על כאבים באזור רצפת האגן ויזרזו החזרת האברים למקומם. זאת במיוחד אם האם הטרייה מצליחה לשלב את התרגילים בזמן ההנקה. אין זה הכרחי לשלב את התרגילים בזמן ההנקה אך יתכן שהשוואת התחושות בין שני המצבים תעזור לאתר את הרצוי לכל אם באופן אישי.
שאלות על כל האמור פה ניתן להפנות לסמדר בקהילה על שיטת פאולה במסגרת אתר אסימון
http://www.asimon.co.il
מידע נוסף על השיטה ניתן לקבל בבלוג של סמדר
http://paulamethod.blogspot.com/

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...