יום שלישי, אפריל 25, 2017

תהליך ההיוצרות של שיטת פאולה והשינויים בהתאמותיה

טבעם ותנועתם של השרירים הטבעתיים גורם לכך שאינם צריכים אימון. העיניים, הפה, הסוגרים ועוד, הם קבוצת שרירים הפועלים מדי יום לצורך ההתנהלות התקינה של הגוף. הן לצורך הזנה וקבלת נוזלים והן לצורך הפרשתם. התרגול של שיטת פאולה התארגן בתהליך היצירה של השיטה לקבוצות תרגילים כדי להניע קבוצות שרירים הקשורות אליהם כגון: השרירים החלקים והמשורטטים. פאולה החזירה את גופה לתפקוד תקין משום שהפעילה שרירים חזקים בגופה, אלו שלא סבלו מהפעלה יתרה. עשרות שנים מאוחר יותר התפתחו בישראל שיטות לטיפול בבעיות תנועה שנתנו מענה מהיר יחסית לכאבי גב ושלד. לכן חזרה השיטה לעסוק בתחומים שהמענה להם בשיטות אחרות מצומצם יחסית. כגון: חיזוק מערכת העיכול, שליטה במערכת השתן ובסוגרים. אמנם השיטה מתבססת על הקשר בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ושומרת על העיקרון שסייע לפאולה בתחילה, "הפעלה מרחוק" של שרירים טבעתיים חזקים והתייחסות בלתי ישירה לשרירים שנחלשו, התגובות שרירים נוספים בעקבות הפעלת השרירים הטבעתיים מאפשרת טיפול בבעיות גב, שלד, הפגת כאבים,

תרגול לצורך מרכוז הגוף בשיטת פאולה

פעילות הבונה "מרכז"  או ארגון עמוד שדרה קדמי כאמצעי לחיזוק של הגב ושל רצפת האגן נעזרת בתרגול ההפרדה בין שרירים טבעתיים הקיימים בזוגות כמו עיניים, נחיריים, כפות הידיים וכפות הרגליים. כמו כן תנועת הלשון בין צד ימין לבין צד שמאל בתוך הפה מסייעת ללימוד תנועות המפרידות בין הצדדים ומעודדות פעילויות המשלבות דמיון מודרך ומאפשרות ללמוד הנעות ייחודיות של הספינקטר הקדמי. דוגמאות לתרגול ההפרדה בין שרירים טבעתיים זוגיים יהיו אם כן; כיווץ לסרוגין של העיניים, כיווץ ספינקטר קדמי צד צד, העברת הלשון תוך לחיצה קלה של הקצה פעם כלפי הצד הימני של החיך העליון ופעם כלפי השמאלי, אגרוף ומתיחת אצבעות הידיים לסירוגין. מאחר שמעטים האנשים שמכירים תנועה כזו נדרש סוג אחר של קשב לגוף לצורך תרגול. תפקידה הייחודי של הלשון בהקשר זה הוא לסייע  לאבר המתקשה לנוע בין צדי הגוף, לדוגמה סיוע לעיניים אם יש קושי לכווץ כל אחת מהן בנפרד. ניתן בתרגיל זה לדחוף את העין המתכווצת בעזרת תנועת הלשון אל צד העין המתכווצת כלפי החיך העליון כדי להקל על הכיווץ. או לכווץ פעמיים בכל פעם כאשר הכיווץ הראשון מכוון להיות קצר והשני ארוך. הדוגמה קלה להבנה כי היא מוכרת לרבים בפעולות כמו קריצה. 

יום שבת, אפריל 22, 2017

לידה בעזרת תרגילי שיטת פאולה

נהוג לחלק את הלידה לשלושה שלבים: כאבים המסמנים את השלב הראשון של הצירים. אז כבר כדאי ללכת לבית החולים. השלב השני הוא התקדמות מידת הפתיחה של תעלת הלידה המאובחן על ידי מיילדות או רופאים. ואילו השלישי הוא הלידה עצמה.

בשני השלבים האחרונים יכולה יולדת שהכינה עצמה לתרגל לפי שיטת פאולה להיות פעילה יותר ממה שמציע הצוות הרפואי במחלקות היולדות הרגילות (להבדיל ממחלקות הלידה הטבעית) ולחפש כיצד להתאים את התרגילים שלמדה היטב במהלך ההריון לשלבי הלידה. בשלב זה חשוב לזכור כי לגוף יכולת טובה במיוחד במצבי כאב לפעול מתוך עצמו באופן שאינו מוכתב מהמחשבה. התרגילים שיופיעו בהמשך הם המלצה לשעת ספקות אך היכולת להענות למה שמזמן הגוף כמו תנועה המארגנת הרפיית כאב חשובה יותר. מקצת מהתרגילים מתאימים ליותר משלב אחד כלומר לשני השלבים הראשונים וניתן להיצמד אליהם אם הם נותנים הרגשה טובה או מקלה,  

יום חמישי, אפריל 20, 2017

השפעת תרגילי פאולה על קמטים אצל נשים

העיניים, הנחיריים, והפה הכולל השפתיים והלשון, כולם שרירים טבעתיים הנמצאים בפנים. מקצת מהנשים המתעניינות בהשפעת תרגילי שיטת פאולה על היווצרות קמטים בפנים מגלות שברוב המצבים המימיקה של התנועות שאנו מורגלות בהן משפיעה על קמטים יותר מתנועות חדשות כמו תרגילי שיטת פאולה.
אין כלל הנכון לכל הנשים משום שקבוצה גדולה של משתנים מתחומים אחרים משפיעה על היוצרות קמטים יותר מאשר שיטת פאולה. לדוגמה: גנטיקה, כמות המים בתדירות השתייה, עישון, שתיית קפה, חשיפה לשמש, מעברים בין חום לקור ועוד

ארגון הגוף לשינוי בתנועה באמצעות הלשון ותרגילי שיטת פאולה


יכולתה של הלשון להשפיע על תנועתם של אברים אחרים כגון: מערכת הנשימה, מצב העורף והצואר, או תנועת העיניים מוכרת למתנסים בתרגול שיטת פאולה. הלשון משפיעה על היציבה והעברת המשקל בגוף האדם, מסייעת לריכוז ולאיזון בין צדי הגוף ויכולה לסייע בהעברת המשקל בין חלקו הקדמי והאחורי של הגוף בתנועה. בשיטת פאולה כלולים תרגילים רבים המתחילים בהפעלת הלשון, 

במסגרת קבוצת תרגילים המחלקת את הגוף לשני צדדים מוצע להניע את הלשון מצד לצד לסירוגין וללחוץ אותה בכל צד אל החלק הפנימי של הלחי או אל השן האחרונה של החיך העליון או אל החניכיים. ניתן גם לנסות תנועה ללא לחץ והשתהות בין צדי הפה. תרגילים אלו משפיעים על העברת משקל הגוף מצד לצד במצבי עמידה, מסייעים לכיווצים לסירוגין של שרירים טבעתיים אחרים ומעלים את המודעות לאבר שלרוב משמש רק לצרכים תפקודיים כאבר המשפיע על תנועה. הלשון מעורת בגוף קשרים עם שרירים טבעתיים אחרים ומפעילה את הגוף בעקיפין.

יום רביעי, אפריל 19, 2017

תרגיל לחיזוק רצפת האגן


כיווץ הפה כלפי פנים מתוך מחשבה על הסתרת השפתיים, או כמו שנדרש בזמן שתייה בעזרת קשית מעורר תנועה ספונטנית דומה לכיווץ ברצפת האגן. כמו ברוב תרגילי פאולה התרגול צריך לחזור על עצמו. לאחר הכיווץ מומלץ לעזוב ולחזור על הכיווץ או האיסוף מספר פעמים רב ככל שאפשר. ככל שתצליחו להאריך את זמן הביצוע בכל אחת מהפעמים שבהן אתן מכווצות ישפיע התרגיל על אזורים נוספים ברצפת האגן. בדרך כלל לא מומלץ בשיטת פאולה להחזיק תרגיל זמן ממושך. במקרה זה ההחזקה הממושכת מיועדת להניע את השפתיים בכיוונים שונים או במידה משתנה ולכן היא נחוצה. התרגיל מלווה אצל נשים רבות בתחושות מיידיות בסוגרים הקדמיים. מוצע לצרף באופן יזום כיווץ קל . עדיף לא לצרף כיווץ אם לא התעוררה תחושה ספונטנית. היא תתעורר בפעמים הבאות שתנסו לתרגל. מי שסובלת מצניחה של השלפוחית או הרחם מוטב שתתרכז בשפה התחתונה של הפה ותניע את הלשון לפנים ולמעלה


שילוב עמדות מוצא שונות בתרגול שיטת פאולה

הנחיות מטפלים בשיטת פאולה מיועדות לעורר בגוף מצבים חדשים ולאפשר לאדם לחוש אזורים ואברים שהתחושה בהם השתבשה. כמו כן ניתן לבדוק ולהבין מקצת מהיכולות הפוטנציאליות של המתרגל/ת דרך מעברים בין תרגול קבוע בעמדות מוצא שונות.
להלן הסברים על עמדות מוצא הנהוגות בשיטת פאולה:
עמדות מוצא הכוללות שכיבה ומעודדות תנועה חופשית הן לדוגמה: הטייה של הידיים לאחור ואחיזה במיטה בשכיבה על הגב, עצימה חזקה של העיניים. הנחת הידיים על העיניים וחזרה למצב זה כמה פעמים. וכן החזקת ברכיים בעזרת הידיים בשכיבה על הגב כשהידיים מונחות מצדי הברכיים.  בכל אחת מעמדות המוצא האלו ניתן לשלב תרגילים או לחכות ולאפשר לגוף לנוע באופן לא מתוכנן הנדרש מעמדת המוצא או ממצב הגוף. 
בישיבה מתאים יותר לשלב את התרגול על גבי מזרון המונח על הרצפה או על גבי מיטה נמוכה, רחבה ויציבה המזמנת מעבר ממצב הישיבה למצבי תנועה משתנים. מובן שמצבי הישיבה מותאמים לצורכי המטופל. בין מצבי הישיבה השכיחים נמצאים ישיבה בקרוס רגליים, עמידת צפרדע, ישיבה על הברכיים כשהישבן מונח על העקבים והבהונות נדחפות אל המזרון.

סוגים של מצבי עמידה כעמדות מוצא לתנועה הם: עמידה על ארבע כאשר הברכיים והמרפקים מוחזקים ישרים ללא קיפול תוך כדי העברת המשקל בין הידיים לרגליים. עמידה ישר בעיניים עצומות, עמידה תוך כדי הנחה של הידיים על העיניים. עמידה על ארבע והחזקת הקרסול על ידי אחת הידיים. עמידת צפרדע הכוללת הנחת המרפקים על הברכיים, 

יום שלישי, אפריל 18, 2017

שיטת פאולה כאמצעי לפתרון קשיים בתפקוד מיני של נשים ובנוקשות שרירים




התרגול בשיטת פאולה רואה בכיווץ והרפיה תנועה אחת. לרוב האנשים קל יותר לכווץ מאשר לשחרר, כיווץ טרם שחרור מלמד תנועות חדשות ומעלה את המודעות לצורות שחרור מגוונות. לשם כך נחוצה למידה קצרה של כיווצי השרירים הטבעתיים בגוף כולו שכן רוב האנשים מתקשים ללמוד אסטרטגיות גופנית חדשות דרך אברי הגוף הסובלים מרגישות יתר.

חלקי הגוף שכיווצם קל יחסית לתרגול הם העיניים, הפה והשפתיים, אצבעות הידיים והרגליים. התרגול בשיטת פאולה מכוון אנשים להתחיל בתנועה שאוספת שרירים אלו אל מרכזם ולהמשיך בשחרור תנועת האיסוף. תרגול זה מקל על נשים שחוות כיווץ מוגזם עד קישיון באזור הנרתיק, ניתן לעורר תחושות מגוונות באזור הנרתיק דרך תחושות השרירים הטבעתיים באזורי הפנים והגפיים. בדרך זו לומדות נשים לשחרר את אזור הנרתיק וכך להגיע לחיי מין מספקים. נוקשות שרירים שמקורם במחלות קשות וכרוניות מטופלים בדרך דומה. במצב זה נחוץ לאתר את השרירים הקלים להפעלה כדי לחוש את השרירים שהקישיון משפיע עליהם במיוחד.

יום ראשון, אפריל 16, 2017

שתייה ואכילה לפי המלצותיה של פאולה גרבורג

פאולה גרבורג המליצה על דרך שתייה ודרך אכילה אידאליות. הראשונה היא לגימות קטנות, אין צורך למהר ולשפוך את הנוזל לגרון. הדוגמה הטובה לכך מורכשת בשתיית מרק חם מכף.
לגבי אכילה המליצה פאולה ללעוס את המזון בפה סגור בכל חלקי הפה.
מי שתרגל או מתרגל את השיטה יכול להבין כי המטרה אינה רק השפעה טובה על מערכות פנימיות הקולטות את המזון והשתייה. ככל שחוזרת התנהגות שמפעילה את כל השרירים הטבעתיים בחיי היום יום כך משתפר התפקוד הכללי של הגוף.

יום שבת, אפריל 15, 2017

טיפול בפרקינסון בשיטת פאולה



חולי פרקינסון מטופלים בדרך כלל בתרופות המאיטות את התקדמות המחלה. הניסיון המצטבר בשטח מוכיח כי טיפולים שונים בתנועה יכולים להעלות באופן חלקי את איכות חייהם, למנוע את הגבלת טווחי התנועה ולהקל על התקשויות השרירים. תרגול לפי שיטות תנועה שונות עוזר למי שסובל מפרקינסון לעכב נסיגות ביכולות התנועה, לשלוט בחלק מההפרעות ולפתח אמצעי תנועה יצירתיים. הדברים מתייחסים לשיטות כגון: שיטת פאולה, טאי צ'י, פלדנקרייז ועוד,
חלק מהתסמינים שמהם סובלים חולי פרקינסון משפיעים על תנועה כללית של הגוף וחלק על תנועות קטנות כגון תנועת אצבעות הידיים,תנועות פנים והגבלות בטווחי תנועה. אלו המצבים שבהם יש לשיטת פאולה יתרון על פני שיטות אחרות ביחס למצבם של חולי פרקינסון.

הצטברות הקשיים בתנועה מביאה למיעוט תנועה ולצמצום הדרגתי של ביצוע תנועות שלאדם רגיל אינן מודעות כלל. התרגול בשיטת פאולה מאפשר להעזר בשרירים שתפקודם תקין כדי להפעיל שרירים שתפקודם נחלש. מתרגלים יכולים לפתח אמצעים לעקוף את המגבלות ולארגן את הגוף לאסטרטגיות חדשות.